Resonantiestructuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Resonantiestructuur

Ik wil de resinatie structuren van het volgende molecuule weten:

CH3-CH::CH-O-CH3

CH3-CH-CH::O-CH3



Met een positieve lading op O en een negatieve lding op de tweede koolstof van links.

Deze kan wel maar de volgende is een grote vraag voor mij.



CH3-CH-CH::O-CH3

Met een negatieve lading op de zuurstof (Dus twee elktronen meer dan octet) en een positieve lading op de tweede koolstof van links.??

Kan iemand mij helpen. Ik vind die resonantie structuren best wel vaak lastig. Ik moet het nog veel oefenen. Aan het boek heb je ook niets want daar geven ze alleen maar makkelijke voorbeeldjes en mijn leraar zit waarschijnlijk in zuid frankrijk ofzo.

Ja ik ben het aan het leren want ik moet dit inhalen op school volgend semester.

Ik heb nog een vraagje

Hoe heet dit molecuul

Is dat methyl oxy propeen?

Hoe heet dat in in de officiele IUPAC nomenclatuur?

Mijn dank is groot voor wie mij help :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Resonantiestructuur

Naam: 1-methoxy-1-propeen

De laatste ladingsverdeling voor de resonantiestructuur is heel, heel onwaarschijnlijk. Maar ja, wie zegt er waar je moet ophouden? Resonantiestructuren zijn een beetje een lijntjesrepresentatie van waar die elektronen in de structuur allemaal heen kunnen gaan, en als je een situatie tekent die energetisch ongunstig zou zijn dan is die toestand niet erg belangrijk voor de bepaling van het gemiddelde (herinner je dat alleen dat energie-gewogen gemiddelde de werkelijke structuur geeft!). Maar helemaal nul is de bijdrage nooit....

Ik zou het niet doen, meer of minder dan een octet; en zeker niet in combinatie. Net zoals je onnodige ongepaarde elektronen moet voorkomen.

Berichten: 195

Re: Resonantiestructuur

In de eerste door jou voorgestelde structuur voldoen alle atomen aan de octetregel. Ook kan je met die resonantie structuur partiele ladingen in het molecuul verklaren. Dit is de belangrijkste resonantiestructuur van deze verbinding naar mijn mening. De tweede is niet reeel.

Tip: wat is een resonantiestructuur van R-C(H)=O+-R? Dit kan je ook toepassen op jouw structuur, al is dit geen belangrijke resonantie structuur (onnodige ladingsscheiding). Wel geeft deze je weer wat inzicht in de reactiviteit van deze verbinding.

Berichten: 36

Re: Resonantiestructuur

Ja ik snap hem. Dank jullie wel.

Bij die resonantie structuren moet ik altijd ff nadenken.

Bij pyrrool ook. Altijd maar twijfelen. Gelukkig kon ik het antwoord nakijken op wikipedia

Afbeelding

Reageer