glaswerkcalibratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

glaswerkcalibratie

Ik ben me al een beetje aan het bezig houden met het controleren van ons l volumeglaswerk. Het schijnt voor de RVA nodig te zijn om aan te tonen dat het te gebruiken glaswerk voldoet aan de gestelde volume eisen. Ook zou men het erg op prijs stellen om te onderzoeken of er sprake is van glascorrosie.

Wie is hier nog mee bezig en hoe gaat het met de uitvoering?

Zijn er misschien nog andere mensen die hier door de RVA op zijn aangesproken?

Het gaat trouwens wel erg ver allemaal hoor!!!! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: glaswerkcalibratie

Ik kan me herinneren dat hier vroeger ook eens een auditor over begon. Ik kan me ook herinneren dat wij daarop volumeglaswerk vulden met Milli-Q-water (of gelijkwaardige kwaliteit) en dan de massa van dat volume bepaalden. Met de dichtheid van water, bij de heersende temperatuur, hoort dat dan het exacte volume te zijn (met de maximale afwijking die op het glaswerk is aangegeven).

(Ach, je doet dit één keer en dan is die auditor tevreden. Een volgende auditor begint er niet meer over.)

Ik zou inventariseren welk glaswerk waarvoor gebruikt wordt. Een ´standaardoplossing in een maatkolf van 1 liter´ is iets heel anders dan ´voeg 200 ml water toe´. Voor dat laatste gebruik je een maatcylinder of erlenmeyer met schaalverdeling en daar doe je ±200 ml water in. Kalibratie van dat glaswerk vind ik absolute kolder.

Het enige wat wij trouw kalibreren/justeren zijn al of niet variabele volumepipetten (die met eppendorfjes), balansen en thermometers.

Reageer