SN2 reactie van een alkyl halide met ammonia

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 36

SN2 reactie van een alkyl halide met ammonia

Mischien een domme vraag maar ik ben ook nog maar een beginner.

Waarom is de oprengst laag wanneer je een alkyl halide met ammonia laat reageren?

In de vraag staat niet of het een protisch of aprotisch oplosmiddel is.

Mijn theorieen zijn de volgende.

1:In een protisch oplosmiddel is een zwakke base een sterk nucleofiel dus de reactie is reversible. (Br- wordt dus een sterk nucleofiel.)

2:De alkyl halide reageert met OH- want dat gebeurt als je ammonia oplost in bijv. water (NH3+H2O-->NH4++OH-.)

3.solvatie van het nucleofiel door het protische oplosmiddel

Voor het geval er een aprotisch oplosmiddel wordt gebruikt heb ik geen theorieen

Zit ik een beetje in de juiste richting???

Berichten: 840

Re: SN2 reactie van een alkyl halide met ammonia

Het ligt eraan. Wil je een monoalkylamine maken, dialkylamine of een trialkylamine?

Volgens mij kun je de laatste gewoon in hoge yeilds maken, door 3,1 eq. alkylhalide toe te voegen aan 1 eq. NH33 in oplosmiddel (water?).

Als je een andere wil maken, zul je een mengsel krijgen van de 3, en dus misschien een slechte yield.

De hoeveelheid OH- in oplossing zal wel meevallen. Er onstaat immers bij de reactie HBr (of HCl/HI) wat de pH redelijk snel zal doen stijgen.

Verder weet ik het niet precies.

Berichten: 36

Re: SN2 reactie van een alkyl halide met ammonia

De bedoeling is dat het eindprodukt een primaire amine geeft. Wat voor alkylgroepen erop zitten wordt niet vermeld.

Het is vraag 13 van hfst 8 op blz 360 van Organic chemistry van paula yurkanis bruice 5th edition.

Helaas staat het antword niet achterin. Voor de antwoorden moet je apart boek kopen.

Zoals ik al zij. Ben nog niet zover.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: SN2 reactie van een alkyl halide met ammonia