[scheikunde] Licht maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Licht maken

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Rob en ga volgende week op kamp met scouting. Het thema is ruimte en de kinderen reizen dan door de ruimte opzoek naar elementen om de aarde te redden.

Ik ben opzoek naar iets wat kan dienen als het element licht. Nou leek mij iets met chemische reactie wel leuk. Ik heb wel al het volgende gevonden:

Materiaal:

potje

reageerbuizen

luminol

natrium hydroxide (gootsteenonstopper)

Glorix (chloorbleekloog)

Demi water



Uitvoering:

Maak 100 ml van een 0.4% natronloog oplossing..

Voeg een spatelpunt luminol toe (ca. 100 mg)

Verdonker de kamer

Voeg een druppel Gorix toe en meng.

Bekijk het resultaat.



Is dit een veilige manier?

Is dit makkelijk te doen?

Zijn er makkelijkere (en veiligere) manieren om licht te maken en/of spectaculairdere manier om licht te maken?

Zijn er goedkopere manieren om licht te maken?

Als dit de beste manier is, is dan bij Hekserij de goedkoopste en snelste verkoopadres voor luminol of zijn er ook andere verkoopadressen?

En Demiwater is de koop bij de apotheek of zijn daar ook andere verkoopadressen voor?

Berichten: 83

Re: [scheikunde] Licht maken

je kunt misschien wel lightsticks (of glowsticks) gebruiken, die kosten volgens mij niet zo veel. En het is veel minder werk, je hoeft geen oplossingen te maken.

Dat is misschien ook wel leuk voor jouw ruimte thema. Ze lijken wel een beetje op een mini star wars lightsaber.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Licht maken

Het lijkt mij per definitie niet verantwoord om kinderen te laten werken met geconcentreerd NaOH en bleek. Zelfs al zouden ze met verdunde oplossinggen werken, dan zullen ze nog veiligheidsbrillen op moeten (op zijn minst). De glowsticks zoals hierboven vermeld lijken mij een veiliger alternatief inderdaad.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Licht maken

Luminol is toch ontzettend duur?? 8-[

Berichten: 654

Re: [scheikunde] Licht maken

Dat ligt er maar net aan hoeveel je wil gebruiken. Je hebt geen grammen nodig voor een mooie reactie.

Berichten: 58

Re: [scheikunde] Licht maken

@ Raspoetin: dus als jij je gootsteen wil ontstoppen of je terras wil schuren met bleek doe je ook een veiligheidsbril op ?

Beetje realisme mag wel. Ik heb ongeveer 10jaar met kinderen gewerkt, en als je ze onder controle hebt - wat mij logisch lijkt als je op kamp bent én je 'een speciaal proefje mag doen samen met de leiding' - is hier geen veiligheidsbril voor nodig.

Natuurlijk blijft supervisie van een leider wel noodzakelijk, maar met een beetje organisatie (laat ik aan de leiding over, ze hebben ervaring genoeg) kan je dit proefje perfect doen op kamp.

Mochten de kinderen dan nog wat jong zijn, kan je als leiding zelf het proefje doen. Of je laat enkel ongevaarlijke stofjes toevoegen door de kinderen...
chromblog.wordpress.com

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Licht maken

kaadeekaa schreef: @ Raspoetin: dus als jij je gootsteen wil ontstoppen of je terras wil schuren met bleek doe je ook een veiligheidsbril op ?
Dat is een andere siuatie. Maar als ik de verantwoordelijkheid draag over een aantal kinderen in de leeftijd van 6-15(?), zorg ik er zeker wel voor dat ze veiligheidsbrillen ophebben ja. Zonder moment van twijfel. Het zal maar gebeuren, dat er ééntje iets in zijn ogen krijgt, en daar blijvend letsel aan over houdt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Licht maken

wat is er mis met sterreregen? of id die glow in the dark (kan je ook verf van kopen meen ik en stijkkralen) maar vooral die breekstokjes.

En wat betreft veiligheidsbrillen wil je toch met loog en chloor werken, beter te beschermd dan een kind naar de ehbo een ongeluk zit in een klein hoekje

glow in the dark strijkkralen kunnen voor fotonen doorgaan..

Reageer