[scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

[scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

Hallo iedereen,

In dit topic zul je dus enkele vragen vinden i.v.m. concentratieberekeningen en stechiometrie. Ik heb voor de vakantie nl enkele oefeningen meegekregen, omdat ik niet zo goed was hierin.

Dus vraag ik jullie hulp, omdat ik er weer niet aan uit geraak.

Alvast hartelijk bedankt!

" Hoeveel massaprocent stikstof bevat de stikstofmestof ammoniumnitraat? "

Dit lijkt misschien een gemakkelijke vraag, maar ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen. Ik weet dat massaprocent gelijk is aan de massa van de vaste stof gedeeld door de totale massa en dan maal 100. Maar ik weet niet hoe je dit kunt doen, want je weet de massa's toch niet?

" In een bepaalde ruimlte bevindt zich 3.4 ppm dichloorgas. Hoeveel mg Cl2 is dit per m³? "

Ik denk dat ik hier hetzelfde probleem heb als hierboven. Ik weet wat ppm is, maar ik weet niet hoe ik het hier moet toepassen.

Ik heb nog enkele vragen, maar misschien dat deze antwoorden me op weg kunnen helpen?

Alvast hartelijk bedankt,

Shyama

Berichten: 243

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

Hoi Shyama,

in principe is de eerste vraag niet ingewikkeld, tenzij je niet weet hoe je moet beginnen natuurlijk :P Een tip, schrijf de formule van ammoniumnitraat is op en bereken de molmassa van dit molecuul ;)

Een tweede tip, de molecuulformule van dichloor is?? En ppm, is dat mg/L of g/L?

Succes er mee :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

1) de molmassa van NH4NO3 is 80 g/mol... en de molmassa van N = 14... Moet ik dan 14/80 * 100 doen? Of heb ik het weer helemaal fout?

2 ) de formule van dichloor is Cl2, en het is g/l? maar ik begrijp deze niet echt :s

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

1) de molmassa van NH4NO3 is 80 g/mol... en de molmassa van N = 14... Moet ik dan 14/80 * 100 doen? Of heb ik het weer helemaal fout?
Je berekeningswijze is goed, maar je ziet over het hoofd dat er twee stikstofatomen in het molecuul NH4NO3 zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

2 ) de formule van dichloor is Cl2, en het is g/l? maar ik begrijp deze niet echt :s
Bij gassen staat de parts per million (ppm) voor de individuele deeltjes: in dit geval deeltjes Cl2 per deeltjes gas (lucht met de Cl2).

Hier staat de berekeningswijze.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: [scheikunde] concentratieberekeningen & stechiometrie

Danjewel marianne :-)

Ik zal die webpagina eens op mijn gemak lezen, want nu moet ik op koffiebezoek bij mijn oma.

Reageer