Springen naar inhoud

waterstofperoxide

• Log in om te kunnen reageren

gerard h

gerard h

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 21:22

ik zoek een eenvoudige methode om 1000 L 3%-ig H2O2 te vernietigen, om vervolgens te kunnen lozen in onze waterzuivering.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 07:35

Je kan deze eenvoudig reduceren met een reductor als natriumsulfiet.

Andere mogelijkheden zijn het verlagen van de pH, waardoor de zelfontleding bevorderd wordt.

Bij beide methodes ontstaat zuurstof, zorg wel dat dit kan ontsnappen en zich geen druk opbouwt in de tank.

Maar gezien het lage percentage denk ik dat directe lozing ook weinig kwaad kan. Wellicht voor de zekerheid in etappes lozen en eventueel verdunnen met water. Het zou tenslotte jammer zijn als een deel van de micro-organismen van de biozuivering alsnog door de waterstofperoxide worden gedood.
β-Damascenon en maneschijn

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 12:41

Ik denk ook dat die extra zuurstof in je voorbezinktank geen kwaad kan.
Anders doseer je in de beluchtingstanks... is het een klassieke RWZI?
3% is heel mild.

gerard h

gerard h

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 13:08

wat betreft O2 vorming: wat is de netto reactie met sufiet? (volgens mij zou er alleen water + sulfaat ontstaan??)

wat betreft waterzuivering: is een kleinschalig in-house opstelling:
flocculatie>centrifuge>electrolyse>filterpers

alvast bedankt

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 15:17

Controle kan eventueel met een (online) redoxpotentiaalmeting. In aanwezigheid van peroxide heb je een sterke positieve potentiaal. Zodra je peroxide is weggereageerd daalt de potentiaal drastisch. Uiteraard kunnen andere aanwezige redoxkoppels (sulfiiet/sulfaat) storen maar hun potentiaal verschil is normaal gesproken veel kleiner dan dat van peroxide.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 11:19

wat betreft O2 vorming: wat is de netto reactie met sufiet? (volgens mij zou er alleen water + sulfaat ontstaan??)

Yep, met bijvoorbeeld natriumsulfiet ontstaat natriumsulfaat dat uiteraard in oplossing blijft. Verder ontstaat er water.

Dus:

H2O2 + SO32- -> H2O + SO42-

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 13:38

als de waterzuivering biologisch is zou je even kunnen testen of de bacterien katalase positief zijn. in dit geval kun je in kleine hoeveelheden tegelijk het gewoon aan de zuivering toevoegen lijkt me.

kaadeekaa

kaadeekaa

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 14:26

geen idee, maar ik wil het toch maar opwerpen: is het een goed idee om sulfiet en sulfaat te gaan toevoegen? Gewoon op vlak van belasting van milieu ...

Het lijkt mij ook eenvoudiger om het ganse goedje te lozen. Je houdt immers enkel water en zuurstof over. Enkel zorgen dat je niet alle bacteriŽn verbrandt, dus inderdaad in beetjes toevoegen en over een zo groot mogelijk oppervlak om concentratie van zuurstof te vermijden.
chromblog.wordpress.com

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2009 - 13:00

Ik zou niet weten waarom je sulfaat zou toevoegen, dat intstaat bij de oxidatie van sulfiet, maar voeg je niet toe.

Sulfaat is onschadelijk voor het milieu.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures