[scheikunde] Enthalpie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[scheikunde] Enthalpie berekenen

Hallo,

kan iemand alstublieft helpen met een opgave?

Ik moet enthalpie van reactie berekenen:

3C+4H2=C3H8 H=?

C3H8+5O2=3CO2+4H2O H= -2220 kJ

C+O2=CO2 H= -394 kJ

2H2+O2=2H2O H= -572 kJ

Het aantword is H= -160kJ, maar ik weet niet hoe ik daar aan moet komen.

Alvast bedankt.

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Enthalpie berekenen

enthalpieverandering bedoel je?

zoek eens op de wet van hess

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Enthalpie berekenen

Simpel, probeer de gegeven reacties zó te draaien, dat er netto de gevraagde reactie optreedt. Let erop dat bij het omkeren van een reactie, de enthalpie van teken verandert. Antwoord is trouwens 106, niet 160.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Enthalpie berekenen

Ja, het is waar aantword is 106. Sorry het is fout van me.

Ik dach dat:

C3H8+5O2=-2220 kJ-(3*-394 kJ)+(4*-572 kJ)

maar nu weet ik niet hoe ik van O2 moet weg gerakken.

Is het juiste richting?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Enthalpie berekenen

Jep, en kijk eens goed naar de verbrandingen van koolstof en waterstof, dat wordt niet zomaar koolstofdioxide en water hoor. Alleen klopt je vermenigvuldiging van het waterstof niet, aangezien er in totaal 4 Htjes meedoen per verbranding.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Enthalpie berekenen

ok, bedankt

-2220kJ-(3*(-394kJ)+(2*(-572kJ))=106kJ

Maar ik denk dat heir iets met de tekens die voor de getallen staan, niet klop. Het rezultaat moet negatieve getaal zijn: -106kJ

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Enthalpie berekenen

R2D2 schreef: ok, bedankt

-2220kJ-(3*(-394kJ)+(2*(-572kJ))=106kJ

Maar ik denk dat heir iets met de tekens die voor de getallen staan, niet klop. Het rezultaat moet negatieve getaal zijn: -106kJ
Jij hebt er nu deze reactie van gemaakt: C3H8 --> 3C + 4H2

Hoe weet ik dat? Je hebt de eerste reactie niet omgedraaid, er staat nl nog een - voor de enthalpie. Je dient ALLES zo te zetten zodat je de gevraagde reactie PRECIES zo krijgt als ie gegeven staat.

Hoe je dit het beste voortaan aanpakt? Zoek uit de waslijst (en ja ik ken waslijsten van 11 reacties die precies op deze manier moeten worden opgelost tot 1 totaalreactie) de reacties met de reactanten, en zet deze zó zodat de reactanten links staan, zoek daarna de reacties op met de producten en zet deze zó zodat de producten rechts staan. Ga dan met de intermediaire reacties aan de slag zodat je alles wat niet in het gevraagde staat, tegen elkaar kunt wegstrepen.

Je dient daarna alle enthalpien, van teken verwisseld of niet, standaard op te tellen: + (3x-394) resulteert overigens nog altijd in een aftrekking, en moet je dus ook zo behandelen. Je mag echter nooit dit ermee doen: - (3x-394) zodat het een optelling wordt. Je trekt de reacties zelf nl ook niet van elkaar af, ook dat is in wezen een optelling. Kijk maar:

3C + 3O2 --> 3CO2 (ΔH = 3x-394 kJ)

4H2 + 2O2 --> 4H2O (ΔH = 2x-572 kJ)

3CO2 + 4H2O --> C3H8 + 5O2 (ΔH = 2220 kJ, dit is de enige reactie die ik moet omdraaien en dat al gedaan heb)

Alles met dezelfde kleur heb ik in feite tegen elkaar weggestreept, zodat ik netto overhoud: 3C + 4H2 --> C3H8

ΔH = +2220 kJ + 3x-394 kJ + 2x-572 kJ = -106 kJ

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Enthalpie berekenen

Ok, ik snap het. Nog een keer bedankt. ;)

Reageer