Springen naar inhoud

berekening goed gemaakt?

• Log in om te kunnen reageren

cuncon

cuncon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 14:55

Het MW van een stof is 328,42 mg/mM.
Je hebt van die stof 2,36mg.
Je wilt een oplossing maken van 5mM.

Wat ik heb gedaan is:
1M is 328,42 mg/ml
-> 5mM is: 328.42/200=1.6421 mg/ml.
Je hebt 2,36 mg dus 2,36/1.6421= 1.44 ml toevoegen.
??? klopt de brekening.

Dankje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cuncon

cuncon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 15:01

En dan nog iets, ik heb een vergissing gemaakt, i.p.v. in DMSO op te lossen heb ik het stofje in water opgelost en heb ik nu een onoplosbare mengsel. :oops: Wat is de beste manier om het op te lossen? Gewoon afdraaien en dan de supernatant verwijderen en de pellet weer in DMSO oplossen???

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2009 - 17:12

Je berekening klopt wel.

Je probleem met het water is niet zo wel. Waarom heb je van die kleine hoeveelheden?

Ik zou het als volgt doen, maar als een ander een beter idee heeft, dan ben ik geÔnteresseerd.

Ik zou exact 1,44 ml DMSO toevoegen aan je suspensie. Daarna een droogmiddel, bijv. natriumsulfaat of magnesiumsulfaat. De korrels van het droogmiddel zullen aanvankelijk aan elkaar kleven; je moet net zoveel toevoegen totdat de korrels bij schudden lekker los bewegen.
Daarna filtreren over een microfilter (deze lijkt op een kunststof injectienaald met een filtertje erin).
Eventueel verlies van DMSO met stof moet je niet navullen met DMSO: dan is de concentratie niet meer 5 mM.

Een tweede optie is om gebruik te maken van een vluchtig tussenoplosmiddel (met laag kookpunt) dat niet met water mengt, maar waarin je stof wel oplost. Petroleumether? Dichloormethaan?
Je extraheert de stof als het ware uit het water. Ik zou, denk ik, de waterlaag er niet afhalen, maar aan het tweelagensysteem weer een droogmiddel toevoegen (zie eerste optie). Dan filtreren (zie eerste optie) en voorzichtig droogdampen (door overleiden van stikstofgas, niet door afkoken). Daarna 1,44 ml DMSO toevoegen. Werk met een glazen puntbuis, dan heb je het minste verlies.

Ik zou het water niet afdampen; in ieder geval niet bij normale druk. Ik weet niet of je stof die 100 įC weerstaat.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 07:14

En dan nog iets, ik heb een vergissing gemaakt, i.p.v. in DMSO op te lossen heb ik het stofje in water opgelost en heb ik nu een onoplosbare mengsel. :oops: Wat is de beste manier om het op te lossen? Gewoon afdraaien en dan de supernatant verwijderen en de pellet weer in DMSO oplossen???

Vriesdrogen?

Hovinsj1

Hovinsj1

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 07:55

Afhankelijk van de stof zou ik ook voor een Speed-Vac optie kiezen. Alle water verwijderen en opnieuw oplossen in DMSO.
Maar heb je zo weinig van het spul, anders weeg je toch opnieuw af.

sjouke

cuncon

cuncon

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2009 - 14:14

Ja, als dit voor mezelf was, dan was het geen probleem geweest. Dit moest ik doen voor iemand maar deze is nu op vakantie.:cry: Dus ik moet maar wachten tot die terug komt. [KOUD]
Maar iig, bedankt jullie allemaal.

Veranderd door cuncon, 14 augustus 2009 - 14:15

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures