suikers + organische zuren clean-up

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 58

suikers + organische zuren clean-up

Hallo,

Ik zou een methode moeten vinden om suikers (fructose, lactose, sucrose, glucose) en organische zuren (oxaal -, melk-, azijnzuur) op te zuiveren via een SPE. Bedoeling is om de eiwitten en antioxidanten uit de oplossing te halen.

Ik had al gedacht aan een NH2 cartridge, maar nu blijkt dat daar de zuren niet op weerhouden worden.

Stalen zijn momenteel opgelost in water, worden op NH2-kolom gebracht en nadien geëlueerd met methanol (1%HCl) (methode voorgeschreven volgens Varian).

Wat gaat er mis ?
chromblog.wordpress.com

Berichten: 1.122

Re: suikers + organische zuren clean-up

In water zit je op een pH die boven de pKa van alle drie de zuren zit waardoor deze gedissocieerd en dus positief geladen zijn.

Wat denk je dat dit met de interactie met de SPE kolom doet...?

Berichten: 58

Re: suikers + organische zuren clean-up

waarom, oh waarom wordt een vraag toch altijd met een vraag beantwoordt hier op het forum ?

Ik ben geen student, gewoon op zoek naar mensen die me kunnen helpen. Het is duidelijk, bteunissen, dat jij er meer van af weet dan ik. Waarom geef je me niet gewoon onmiddellijk een antwoord dat onderbouwd is ?

*zucht*
chromblog.wordpress.com

Berichten: 2.399

Re: suikers + organische zuren clean-up

Ik denk dat bas dat vraagt zodat je zelf even gaat nadenken over principes. Dit lost meer op dan even een antwoordje scoren op een forum.

Het hele probleem is pKa gerelateerd en wat je in weze doet is een slappe ionen wisselaar gebruiken met zwakke? zuren? Waarom gebruik je geen sterke (bv. een quad?)

Wat is trouwens de pH van de oplossing die je op de kolom brengt? Wat is de pH van je was stappen? Wat is de pH van je equilibratie buffer? Hoe groot is je bed volume? Hoeveel sample breng je op? Wat is je flow rate?

Berichten: 58

Re: suikers + organische zuren clean-up

Het gaat mij niet om scoren, het gaat mij om hulp te vragen van iemand die er meer ervaring in heeft dan ikzelf.

Bedvolume, flow rate, ... is allemaal ok. Zoveel ervaring heb ik dan weer wel.

Staal bevat niet meer dan 5% te capteren stoffen van het bedvolume.

Omdat het een samengestelde SPE is, waarbij ik zowel suikers als org. zuren wil capteren, dacht ik om de amino-kolom niet te gebruiken als ionenwisselaar, maar als polaire stationaire fase om de OH-groepen voor de retentie te laten zorgen. Zoals algemeen wordt aangenomen, kan een amino-kolom hier ook voor gebruikt worden. Ze gaat dan vooral H-bruggen vormen met OH-functies. Althans als ik Phenomenex en Varian mag geloven. Een echt goeie uitleg heb ik niet gekregen/gevonden.

Mijn probleem is dus niet alleen pKa gerelateerd, denk ik dan ?

Momenteel ben ik gestart met een neutrale pH, omdat ik die NH2 niet wil protoneren zodat hij ook nog interactie kan geven met mijn OH-functies van zuren en suikers.
chromblog.wordpress.com

Berichten: 1.122

Re: suikers + organische zuren clean-up

Ik denk dat de aminogroepen bij pH 7 ook wel geprotoneerd zullen zijn. De gemiddelde pKa van aminogroepen ligt tussen de 9 en 11.

Mijn eerste idee zou zijn om de SPE kolom te laden met een pH die 2 eenheden lager ligt dan de pKa van de zuren.

succes.

Berichten: 58

Re: suikers + organische zuren clean-up

en gaat mijn suiker dan nog retentie vertonen, denk je ? Want volgens mij is er dan geen plaats meer om H-bruggen te maken met de OH-groepen...

Of kan ik toch maar beter een andere fase gebruiken ? Ik dacht nog aan -CN of Diol en dan mijn staal oplossen in een vrij apolair solventmengsel. Water/THF bijvoorbeeld ...
chromblog.wordpress.com

Berichten: 2.399

Re: suikers + organische zuren clean-up

In je eerste post praatte je over zuren die het probleem waren, en nu praat je over suikers. Wat is nou eigenlijk het probleem. De zuren of de suikers. Zouden 2 extracties voor de verschillende klassen analieten geen optie zijn? Moet je wel een SPE extractie doen?

Berichten: 58

Re: suikers + organische zuren clean-up

Ik zeg toch niet dat de suikers een probleem zijn ? Toch ?? (nog even nalezen ...) Nee, toch niet.

Ik stel mezelf gewoon de vraag of, bij een lage pH, mijn suikers nog zullen weerhouden worden op de kolom.

Op je vraag ivm 2 extracties: dat kan een optie zijn. Had ik ook al aan gedacht, maar vanuit economisch perspectief zou het leuk zijn mocht het in 1 stap kunnen, toch ?
chromblog.wordpress.com

Berichten: 1.122

Re: suikers + organische zuren clean-up

ik ben vaak nogal van het 'simpelweg proberen'..... zo kom je er vanzelf achter of je wel of niet retenie hebt van suikers bij een lage pH.

Berichten: 2.399

Re: suikers + organische zuren clean-up

kaadeekaa schreef: Ik zeg toch niet dat de suikers een probleem zijn ? Toch ?? (nog even nalezen ...) Nee, toch niet.
8-)

Als het geen probleem is dan hoeven we er dus ook niet meer over te praten :idea: toch??

Ik stel mezelf gewoon de vraag of, bij een lage pH, mijn suikers nog zullen weerhouden worden op de kolom.

Op je vraag ivm 2 extracties: dat kan een optie zijn. Had ik ook al aan gedacht, maar vanuit economisch perspectief zou het leuk zijn mocht het in 1 stap kunnen, toch ?
Je wilt 2 compleet verschillende klassen moleculen vast houden met je SPE extractie. Met andere woorden een SPE extractie die niet erg selectief is zal goed werken. Maar dan is de vraag waarom doe je SPE? Je houdt toch alles tegen, en dus zuiver je niks op.

Eiwitten kun je gewoon neerslaan met een proteine precipitatie, wat is je detectie methode?

In het geval dat je alles tegen wilt houden zou ik gewoon Oasis Hydrofillic lypofillic (HLB) kolom gebruiken van Waters. Je kunt ook mixed mode beds gebruiken van andere fabrikanten.

Berichten: 58

Re: suikers + organische zuren clean-up

detectiemethode is HPLC-UV

ik had ook al gedacht aan Sampliq OPT van Agilent (zelfde als Oasis maar stukken goedkoper). Maar zoals je zegt, zal dat ook de apolaire zaken gaan tegenhouden. Het gaat hier om chocoladestalen, dus ik zou ook graag de theobromine, caffeïne en flavonoiden zien weg te krijgen. Maar met een Oasis of OPT gaan die blijven hangen, vandaar mijn keuze voor een meer polaire fase...

Wat denk je van de oplossing om mijn solvent meer apolair te maken, genre mengsel THF/water en dan op een polaire SPE te zetten ? Zou het bijvoorbeeld kunnen dat water op zich te polair is om suikers retentie te geven op NH2, omdat suikers veel liever in water blijven dan dat ze op de kolom een interactie aangaan ?
chromblog.wordpress.com

Berichten: 2.399

Re: suikers + organische zuren clean-up

Het lijkt er op dat je het al aardig uitgedokterd hebt. Je zult wat dingen moeten proberen dan. Ik weet niet of het gaat lukken maar je gedachte gang is prima. Suc6

Reageer