Springen naar inhoud

Koper(I)chloride

• Log in om te kunnen reageren

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2009 - 12:17

ik zou graag koper(I)chloride maken,

dus deed ik de volgende proef:

ik nam 10% zoutzuur en leg er wat koperdraad in en toen wachte ik af.
na een week was er nog steeds geen resultaat er was geen blauwkleuring of groenkleuring op de draden of in het mengsel te bekennen.

ik denk dat dit komt omdat ik de elemeyer luchtdicht heb afgesloten maar dit weet ik niet zeker.

kan iemand mij helpen mischien weet iemand een andere manier om aan koper(I)chloride te kopen.

als je een antwoord wil geven kun je ook emailen.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

dhoras

# Moderatoropmerking
Marjanne: Het is i.v.m. risico op spam niet toegestaan om e-mailadressen te noemen. Daarom heb ik hem verwijderd. Je e-mailadres staat ook in je profiel.

Veranderd door Marjanne, 16 augustus 2009 - 12:21

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 augustus 2009 - 12:28

Zoutzuur doet niets met je koper omdat koper daar te edel voor is. Kijk maar eens in een tabel met standaard redoxpotentialen. Je ziet daar alle halfreacties van koper netjes boven die van waterstof staan. Daar heb je dus niets aan.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2009 - 13:18

Op wiki staat wel dat het zo kan:

Het kan eenvoudig worden gemaakt door een stukje koper in een waterstofchloride-oplossing (zoutzuur) te leggen en dan een paar dagen te wachtten, waarna het koper op een schaaltje gelegd wordt, waar het droogt. De groene aanslag die dan op het koper komt is koperchloride. Het zoutzuur zal na verloop van tijd gifgroen kleuren.

Misschien dat je koper(II)chloride bedoeld, dat is blauw/groen in water. Ik heb dat wel gemaakt met schoonmaakazijn. Ik had toen ook klein beetje zoutzuur bij gedaan, maar dat is niet nodig denk ik.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 augustus 2009 - 16:36

Dan zal het waarschijnlijk om 37% HCl gaan, waar het chloride een hele grote invloed heeft. Men heeft het niet voor niets over gifgroen. Dat duidt mij op een complexvorming.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2009 - 19:10

Belangrijk is dat er lucht bij kan, het zuur is niet voldoende voor oxidatie van het koper, er moet ook zuurstof bij kunnen. Tevens moet de concentratie van het zuur voldoende hoog zijn. Het wordt al wat gemakkelijker als je een mengsel neemt van waterstofperoxide en zoutzuur. Daarin lost koper vrij eenvoudig op, zelfs als het vrij sterk verdund is. Bij al deze mengsels krijg je in eerste instantie koper(II) ionen in oplossing. Bij hoge concentratie zoutzuur en overmaat koper metaal en goede uitsluiting van lucht kun je vervolgens uit een koper(II) oplossing een kleurloze koper(I) oplossing krijgen. Zodra hier echter lucht bij komt wordt het eerst donkerbruin (mix van koper(I) en koper(II)), vrijwel zwart en wanneer veel meer zuurstof er bij kan wordt het groen.

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2009 - 21:51

bedankt voor de snelle reactie's,

ik ga waterstofperoxide toevoegen (3%) dan de koper(II)chloride ontleden.

ik las dat boven de 1000 graden celsius koper(II)chloride ontleed tot chloride en koper (I)chloride is dit mogelijk thuis te doen? (B.V,. met benzine wasbenzine fornuis of is hiervoor echt iets beters nodig).

Ik heb echt koper(I)chloride nodig geen koper(II)chloride

ik zag vandaag op youtube ook nog een filmpje waarin met koper en zoutzuur 2 uur laat koken een dan vlug de hete oplossing overgiet in een koude oplossing en dan laat droogkoken. zou dit helpen om koper(I)chloride te maken?

Dhoras.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2009 - 18:11

Bedenk wel dat het ontzettend moeilijk is om zuiver droog koper(I)chloride te krijgen. De witte stof is eenvoudig te maken door een geconcentreerde oplossing in geconcentreerd zoutzuur uit te schenken in veel koud water. Er sneeuwen allemaal kleine witte kristalletjes van CuCl naar de bodem. Zodra je echter probeert om dit te drogen wordt het donkergroen door oxidatie aan de lucht en je krijgt uiteindelijk een onzuiver groen product met veel koper(II)oxychloride vermengd. Als je het echt zuiver wilt hebben, dan moet je het onder beschermende atmosfeer of in vacuum drogen en ook daarna moet je zoveel mogelijk contact met lucht vermijden.

Die methode om koper(II)chloride te ontleden vergeet die maar. Als je het echt voor een specifieke toepassing nodig hebt, koop het dan maar tenzij je beschikt over echt goede lab apparatuur voor werken onder beschermende atmosfeer (echter ook commerciele samples zijn niet superzuiver en zien er groen uit i.p.v. wit).

Veranderd door woelen, 17 augustus 2009 - 18:12

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2009 - 21:35

bedankt woelen jij heb er echt verstand van :D

zou ik de koper(I)chloride wel zuiver kunnen houden onder water of alchohol?

en zou die warm-koud water methode werken?

ik heb trouwens nog steeds geen enkel resultaat met mij eerdere proefje

ik ga binnen kort de koud warm water methode proberen jullie horen het wel,

tips zijn altijd welkom

Dhoras

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2009 - 08:20

Onder water blijft het zuiver, mits je er een klein beetje zwaveldioxide in hebt opgelost (of een weinig zuur in combinatie met natriumsulfiet). Deze stof werkt als reductor en voorkomt dat luchtzuurstof bij het koper(I)chloride kan. Doe je dat niet, dan wordt het ook onder water langzaam groen/bruin, hoewel niet zo snel als aan lucht (in lucht is het een kwestie van seconden, in water gaat het om uren of zelfs dagen, maar bij bewaren zal het zeker bederven als er geen zwavelsioxide aanwezig is).

Zoals ik in de vorige post al aangaf, je met wel uitgaan van geconcentreerd zoutzuur en liefst ook van geconcentreerd waterstofperoxide (30%). Als je dat laatste niet hebt, dan gaat het ook wel met 3% waterstofperoxide om mee te starten, de rest laat je doen door zuurstof uit de lucht).

Neem 2 volumes zoutzuur (30%)
Neem 1 volume waterstofperoxide
Voeg koperdraad toe. Dit lost snel op.
Voeg nu nog 1 volume zoutzuur (30%) toe en houd het geheel in goed contact met lucht, terwijl er flink wat fijn verdeeld koper in de vloeistof zit.

De vloeistof wordt helemaal zwart en na verloop van tijd diep groen/bruin. Als het zo ver is, dan nog wat meer zoutzuur toevoegen en nog veel meer koper, maar nu alles goed afsluiten, zodat er geen lucht bij kan. De vloestof wordt eerst weer zwart, dan steeds lichter tot hij vrijwel kleurloos (of heel licht geel) wordt. Dan heb je een flink geconcentreerde oplossing van koper(I) chloride in zoutzuur.

Neerslaan doe je nu door deze oplossing in koud water te schenken waar een klein beetje zoutzuur en een klein beetje natriumsulfiet in is opgelost (lichte geur van zwaveldioxide is OK). Er zal een dicht maar fijn kristallijn neerslag van koper(I) chloride neerslaan, echt zo wit als sneeuw. Zodra je iets van dit materiaal onder de vloeistof vandaan haalt wordt het smerig bruin/groen.

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2009 - 14:32

bedankt woelen (alweer) :D

maar ik had de chemiecaliŽn (nog) niet in huis dus begon ik vast met de youtube-methode

ik heb in 10% zoutzuur enkele stukjes koperdraad gelegt
(zat eerst plastic omheen is er afgeschraapt weet niet of dit zuiver koper is)
en verhit tot water kookpunt en raad eens:

het is geel en als ik even een van jou zinnen mag kopieŽren

dan steeds lichter tot hij vrijwel kleurloos (of heel licht geel) wordt. Dan heb je een flink geconcentreerde oplossing van koper(I) chloride in zoutzuur.

dus heb ik nu koper(I)chloride?

verder is er nog wel iets vreemd de koper draad is niet veel dunner geworden of verdwenen het is er nog steeds kan iemand dit even verklaren?

ik ben nog steeds bezig met de proefje jullie horen vanaaf meer van me :D

ik hoor het wel

Dhoras

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2009 - 21:20

Als het koper niet is opgelost, dan heb je geen koper(I) chloride :P

Dat gele dat jij hebt is een klein beetje koper(II) chloride, evt. verontreinigd met wat spul van het zoutzuur (ijzerzouten of organische rommel). Nee, waar ik op doel is dat er een enorme hoeveelheid koper is opgelost (echt een dikke dot fijn koperdraad in een paar ml zuur) en dat je dan een lichtgele oplossing hebt.

Lees deze webpagina van mij maar eens door over koper(I) en koper(II) in zoutzuur:

http://woelen.homesc...erII/index.html

Ik heb hier veel mee geexperimenteerd. De experimenten zijn eenvoudig, de chemische beschrijving (formules en vergelijkingen) zijn blijkbaar toch best wel ingewikkeld en onbekend.

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2009 - 07:01

Bedankt woelen alweer alweer :D

mooie overzichtelijke site trouwens,

oke ik heb de volgende chemicaliŽn (nodig):

10% zoutzuur
3% H2O2
koper

als ik koper(I)Chloride wil maken moet ik dat als volgd doen:

3 volume zoutzuur
5 volume H2O2

hierin koper oplossen dit gaat heel makelijk

dan weer 3 volume zoutzuur en dit goed laten luchten

vloeistof word bruin/groen dan voeg ik nog eens 5 volume zoutzuur (of is dit te veel?) en plaat er zo veel mogelijk koper in, dan luchtdicht afsluiten even schudden en wachten tot hij van zwart naar geel/kleurloos gaat?

klopt hier wat van of zal dit niet lukken met de lage concentraties?

ik ga binnen kort peroxide halen bij de drogist dan begin ik met het expirement.

Dhoras

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2009 - 19:43

Met die lage concentratie kun je het koper wel oplossen, maar het gaat allemaal wel een stuk langzamer. Ik hoop alleen dat het je zal lukken om koper(I)chloride te maken uit het gevormde koper(II) chloride.

Probeer of je ergens 30% zoutzuur kunt vinden. Misschien kan labstuff het leveren, je moet het alleen wel ophalen, 30% zoutzuur gaat niet met de post.

Dhoras

Dhoras

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2009 - 19:54

oke mischien zoek ik nog wel een manier om van die zoutzuur 30 te maken/krijgen.

ik denk dat als ik het water verdampt dat de zoutzuur ook mee gaat (gassen lossen slecht tot niet op in kokend water)

dus mischien zet ik het onder een vlametje van 50 graden en laat het verder rustig 1 of 2 dagen staan mischien werkt dat zal ik eens proberen het is nou toch mooi weer dus ik kan het ook gewoon buiten zetten in de natuur verdampt ook water dus...

ik ga het binnenkort proberen

maar ik heb de 30%alleen nodig voor het omzetten naar koper(I)chloride toch?

ik kan de koper(II)chloride maken door de lage concentratie's alleen duurt dit langer toch?

bedankt

Dhoras

Mars2

Mars2

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2014 - 07:49

Omdat er zo moeilijk aan te komen is en de houdbaarheid beperkt is: Voor de liefhebber heb ik een in goede staat verkerende hoeveelheid koper(I)Chloride in de aanbieding. Is het je al gelukt om is om het in goede kwaliteit te bereiden? Als sterke reductor is het bijzonder geschikt. Mocht je interesse hebben mail mij dan.

Hartelijke groet.

PS ik ga hier geen gewoonte van maken maar in dit geval leek het mij wel fijn om even te delen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures