ph-formule

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

ph-formule

Hoi, ik vroeg me af of iemand me de formule zou kunnen geven voor het bepalen van de ph van een meerwaardig zwak zuur?

Berichten: 677

Re: ph-formule

Voor een n-basisch zwak zuur is de exakte vergelijking van de pH een polynoom met graad (n+2).

Die vergelijking kan met numerische methoden opgelost worden (o.a. met Mathcad, eventueel Excel) (Indien je geïnteresseerd bent kan ik je die algemene vergelijking bezorgen)

Vaak gaat men vereenvoudigingen doorvoeren, die het systeem reduceren naar monobasische zuren.

Bijvoorbeeld, voor een dibasisch zuur met concentratie C, waarbij Ka1 en Ka2 beiden groot zijn (vb: H2SO4): beschouw dit als een monobasisch sterk zuur met concentratie 2C

Als Ka1 groot is en Ka2 klein: monobasisch sterk zuur met concentratie C

Als Ka1 en Ka2 klein zijn: monobasisch zwak zuur met concentratie C.

(Er geldt altijd Ka1 > Ka2)

Voor tribasische zuren kan je analoge redeneringen opbouwen.

Berichten: 6

Re: ph-formule

De desbetreffende base is oxaalzuur ( (COOH)2 )

met een concentratie gelijk aan 0.1M

Zou je hier iets voor kunnen vinden?

Berichten: 677

Re: ph-formule

Voor oxaalzuur, met pKa1 = 1.25 en pKa2 = 4.27 wordt de exakte vergelijking gegeven door

Afbeelding

Voor een concentratie C = 0,1 M geeft de oplossing van deze vergelijking een pH = 1.284.

Als we daarentegen de tweede dissociatie van oxaalzuur verwaarlozen, en het systeem beschouwen als een monobasisch zuur met pKa = 1.25, dan bekomen we ook 1.284

Deze tweede dissociatie is inderdaad verwaarloosbaar.

Berichten: 3.145

Re: ph-formule

Deze tweede dissociatie is inderdaad verwaarloosbaar.
Ja, maar je moet wel aangeven onder welke voorwaarden. Bij hele lage concentratie is deze niet meer verwaarloosbaar. Bij een concentratie van 0,001 mol/l merk je al een duidelijk verschil, bij een concentratie van 0,0001 mol/l is het verschil echt niet meer acceptabel en moet je de derdegraadsvergelijking oplossen.

Berichten: 677

Re: ph-formule

Uiteraard is de afwijking van de vereenvoudigde formule ten opzichte van de exakte afhankelijk van de grootte van de pKa's en van de concentratie van het zuur.

Bovenstaande berekening geldt dus enkel voor 0,1 M oxaalzuur, wat dan ook de vraag was.

Reageer