Positieve/negatieve ladingen( elektrische stroom)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Positieve/negatieve ladingen( elektrische stroom)

Hallo, ik heb gelezen dat bij elektrische geleiders de grootste/hoogste oppervlakteladingsdichtheid zich meestal aan het buitenoppervlak bevind en dat het ook het meest voorkomt bij kromingen, dat is het geval voor negatieve ladingen: als we elektronen de geleider in pompen, maar als we de metaal bijv. positief maken door zn elektronen te laten afstaan, zullen de resterende elektronen zich dan "wegbewegen" van het kromme gedeelte van de geleider????? >> want er stond geschreven( nogmaals): " De ladingsdichtheid is het grootst op die plaatsen waar de krommingen van het geladen oppervlak het grootst is"

Sorry voor de lengte van de vraag :)

Bedankt :D

Berichten: 1.816

Re: Positieve/negatieve ladingen( elektrische stroom)

Het is al lang geleden, maar voor ik me kan herinneren, is het zo:

De elektronen zijn de enigste bewegende ladingen en aangezien ze gelijk geladen zijn, nemen ze die plaats in, die in overeenkomst is met de afstotende krachten en hun lading. Dus daardoor verdelen ze zich gelijkmatig over het opp. Alleen heeft een kleine bol meer opp dan een grote bol per cm2, door de kromming en bevat dus meer ladingen. Vandaar dat ontladingen bijna altijd vanaf de kleinste kromming plaatsvindt.

Het lijkt me dus dat de kleinste bol altijd het negatiefst blijft, ook al neem je wat elektronen weg en wordt het systeem in totaliteit positief.
LiA

Reageer