Verscheidene vragen (hulp!)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Verscheidene vragen (hulp!)

Ik zal maar al bekennen, ik kan echt weinig van Chemie, waardoor ik ook met een vakantietaak zit.. Ik heb men taak bijna af, maar ik heb nog paar oefeningen waarvan ik niet helemaal weet hoe ze op te lossen, en we hebben onze handboeken al moeten inleveren. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, of op weg kunnen zetten. ;)

1)Als men fosfor verbrandt en het gevormde gas door water leidt, ontstaat daarin H3PO4.

Welke kleur krijgt methyloranje in die oplossing? Schrijf de beide reactievergelijkingen

2)Schrijf de globale reactievergelijking, de essentiële ionreactie en de stoffenreactievergelijking van:

a)calciumdihydroxide + triwaterstoffosfaat

b)diammoniumsulfide + aluminiumtrinitraat

3)a) Klasseer de volgende verbindingen naar stijgend oxidatiegetal van het element N.

NO2 N2 NO NH3 HNO3 NO2-

b) welke verbinding is de beste oxidator?

4)Bespreek de volgende reactie als redoxreactie:

NA + ZnBr2 -> NaBr + Zn

5)Ijzer heeft een heel vervelende eigenschap in het dagelijks gebruik.

Geef de reactie vergelijking

Ik vermoed dat dit roesten is

2Fe + 3 O2 -> Fe2O3

Klopt dit??

Sorry, dat ik jullie overstelp met vragen, jullie zouden me zooo hard helpen, ik hoop hulp.

Mvg

Philippe

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verscheidene vragen (hulp!)

1) Wat voor stof is H3PO4?

2) Zelfde geldt hier, identificeer de stoffen

3) Google maar eens wat het oxidatiegetal precies inhoudt. Hint: elektronegativiteit.

4) Probeer eerst de halfreacties op te stellen.

5) Een beetje ruw opgesteld, maar netto zal dat best een lopende reactie kunnen zijn.

Berichten: 2

Re: Verscheidene vragen (hulp!)

1) H3PO4 is een zuur, maar wat is zijn kleur dan? Ik weet zijn ph spijtig genoeg niet en ik kom 't onderstaande tegen.

kleur bij lagere pH waarden: rood

omslag traject in pH bij 298K: 3,2 - 4,4

kleur bij hogere pH waarden: oranje geel.

2)Ik weet doordat ik mijn handboek dus al heb moeten inleveren niet meer exact hoe een globale reactievergelijking, essentiële ionreactie en de stoffenreactievergelijking op te stellen. Daar zit mijn probleem.

3) N2 - NO - NH3 én NO2- - NO2 - HNO3

Is dit dan de volgorde? NH3 en NO2- hebben dan hetzelfde oxidatiegetal?

Welk is dan de sterkste oxidator?

4) Wat zijn halfreacties? :oops:

5) In orde dan.:)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verscheidene vragen (hulp!)

phille schreef: 1) H3PO4 is een zuur, maar wat is zijn kleur dan? Ik weet zijn ph spijtig genoeg niet en ik kom 't onderstaande tegen.

kleur bij lagere pH waarden: rood

omslag traject in pH bij 298K: 3,2 - 4,4

kleur bij hogere pH waarden: oranje geel.

2)Ik weet doordat ik mijn handboek dus al heb moeten inleveren niet meer exact hoe een globale reactievergelijking, essentiële ionreactie en de stoffenreactievergelijking op te stellen. Daar zit mijn probleem.

3) N2 - NO - NH3 én NO2- - NO2 - HNO3

Is dit dan de volgorde? NH3 en NO2- hebben dan hetzelfde oxidatiegetal?

Welk is dan de sterkste oxidator?

4) Wat zijn halfreacties? :oops:

5) In orde dan.:)
1) Mooi dat je op die manier denkt :oops:

3) Waterstof is minder elektronegatief dan stikstof, zuurstof is elektronegatiever dan stikstof. Probeer het molecuul uit te tekenen, vraag je af om welke atomen de elektronen gaan zeggen, en aan de hand daarvan het OG te bepalen.

De sterkste oxidator is natuurlijk de elektronenarmste stikstofhoudende stof in dit rijtje. Immers ontstaat bij deze reactie in zuur milieu water, en zal de oxidatie ervoor zorgen dat stikstof zelf meer elektronen zal krijgen.

4) Ik zal je die van natrium voordoen, vraag je zelf af hoe zink zal reageren:

Na (s) --> Na+ + e-

Natrium zal dus ergens een elektron aan afstaan. Je ziet misschien ook dat uit een zinkzout metallisch zink zal ontstaan, zal het zinkion misschien die elektronen opnemen? ;)

Reageer