Springen naar inhoud

zwavelzuur

• Log in om te kunnen reageren

vincentcius

vincentcius

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2009 - 21:12

weet iemand toevallig wat de bruinige kleur in het zwavelzuur is wat je tegenwoordig koopt en of het erg is voor je proefjes gr vincent

Veranderd door vincentcius, 20 augustus 2009 - 12:51

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2009 - 21:41

Als je zwavelzuur zwart is, dan is het wel heel erg gesteld met de onzuiverheid. Dat lijkt mij redelijk onbruikbaar. Zwavelzuur hoort kleurloos te zijn. Er is wel zwavelzuur te koop als gootsteenontstopper (MEGA ontstopper) en dat is heel licht bruin. Dat spul is prima te gebruiken voor chemie experimenten en ik gebruik het zelf ook voor veel experimenten.

http://www.onlinebou...duct=SUPVLQA715

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 10:07

Beste Vincentcius,

Als de leverancier donkerzwarte zwavelzuur aan je probeert te verkopen, dan is het een oplichter, die het zwavelzuur eerst heeft aangelengd met water, met als gevolg dat de zwavel neerslaat (zwartkleuring) en vervolgens met wat zuur (meestal zoutzuur, is lekker goedkoop) heeft aangezuurd!

Dit heb ik destijds toen ik werkte bij een groothandel, die ook inkocht van particulieren, ook eens meegemaakt, toen een particulier zijn restant zuren kwijt probeerde te raken!

Zwavelzuur kan zoals woelen opmerkt wel eens heel lichtbruin gekleurd zijn, dit komt door inwerking van zonlicht danwel luchtzuurstof!

Groetjes

Alex

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 11:01

Ik denk bij zwartkleuring van geconcentreerd zwavelzuur eerder aan heel fijn verdeelde kool deeltjes. Die vormen het restant van de ontwatering van cellulose stof, papier en textiel, dat in het geconcentreerde zuur terecht gekomen is of nog in de fles aanwezig was.
Let eens op het kleureffect bij een druppel geconcentreerd zwavelzuur op een stukje papier.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

vincentcius

vincentcius

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 12:55

sorry voor de al eerdere reacties was iets overdreven het is inderdaad als gootsteenontstopper te koop en is wat aan de bruine kant .Er staat geloof ik op vernieuwd en nu nog sterker.Omdat het eerst gewoon doorzichtig was vroeg ik me af wat ze er doorheen hadden gedaan .bedankt voor de reacties trouwens gr vincent

vincentcius

vincentcius

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 12:58

Ja volgens mij kocht ik altijd die flessen die jij me liet zien woelen maar ze hebben bij mij tegenwoordig andere met een handvat in de fles gr vincent

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2009 - 11:13

Beste Vincentcius,

Als de leverancier donkerzwarte zwavelzuur aan je probeert te verkopen, dan is het een oplichter, die het zwavelzuur eerst heeft aangelengd met water, met als gevolg dat de zwavel neerslaat (zwartkleuring) en vervolgens met wat zuur (meestal zoutzuur, is lekker goedkoop) heeft aangezuurd!

Dit heb ik destijds toen ik werkte bij een groothandel, die ook inkocht van particulieren, ook eens meegemaakt, toen een particulier zijn restant zuren kwijt probeerde te raken!

Zwavelzuur kan zoals woelen opmerkt wel eens heel lichtbruin gekleurd zijn, dit komt door inwerking van zonlicht danwel luchtzuurstof!

Groetjes

Alex

Ajonker, wat je hier vertelt is wel allemaal erg grote onzin. Je vertelt het met zo'n grote stelligheid dat anderen het haast nog zouden geloven ook :P Chemie level 6???

Zwavelzuur is een kleurloze vloeistof die bij aanlengen met water beslist geen zwavel laat neerslaan. Zwavelzuur mengt gewoon met water (onder ontwikkeling van warmte) en dat levert een kleurloze vloeistof op. Bovendien, als er zwavel zou neerslaan, dan zou het lichtgeel worden. Zwavel is geel en heel fijn verdeeld zwavel is lichtgeel en beslist niet zwart.

Zwavelzuur kan ook niet lichtbruin worden door inwerking van zonlicht. Zonlicht heeft geen effect op zwavelzuur. Ook zuurstof uit de lucht heeft geen effect op zwavelzuur. Zwavelzuur is gebaseerd op sulfaat (zwavel in oxidatietoestand +6) en dat is zo ongeveer het meest stabiele ion, dat afgeleid is van zwavel. Water, zuurstof, warmte en licht hebben geen effect op sulfaat ionen. Andere zwavel-ionen (zoals sulfide, sulfiet, thiosulfaat) zijn veel gevoeliger.

De oorzaak van de donkerbruine tot zwarte kleur is inderdaad datgene dat Hzeil aangeeft. Vele organische stoffen worden door zwavelzuur gedehydrateerd waarbij koolstof achterblijft. Onzorgvuldig bewaard zwavelzuur of zwavelzuur dat in flessen wordt gedaan die niet helemaal schoon zijn (bijv. stof, kartonresten) wordt zwart.

Die MEGA super ontstopper die ik noemde in de eerste post is lichtbruin en dat komt door een klein beetje (echt maar heel weinig, minder dan 0,1%) organische verontreiniging. Als het zuur echt heel donker is, dan zit er veel troep door en is het voor de meeste experimenten niet te gebruiken.

vincentcius

vincentcius

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2009 - 22:08

nou ik denk ook inderdaad dat er een beetje troep in de fles bij zat wat naderhand inderdaad vekoold is.maar wilde het toch even met jullie bespreken je weet maar nooit wat ze er bij gooien,en dan kloppen al je proefjes niet meer .ik ben door jullie aardig gekalmeerd [ZZZ] gr en bedankt vincent

greenlex

greenlex

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2009 - 10:02

Ik heb zelfs al 100% zwavelzuur gezien met een rode/paarse kleur
De leverancier leverde voordien eerst altijd kleurloos zuur tot hij plots een ander kleurtje bijhad.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures