[scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

wie wilt me dze vragen is alstublief invullen

http://users.telenet.be/wiskundehoekje/che.../reactievgl.htm

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "hoi" zijn zo nikszeggend.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

Neem aan dat je een probleem hebt met kloppend maken, alleen maken we niet je huiswerk hier. Dus toch effe zelf proberen svp.

Zal je een VB geven.

Wissel een oud kwartje (25 C) om in hele dubbeltjes (10 C). Gewoon ervan uitgaan dat je genoeg kwartjes en dubbeltjes hebt!! (Bij atomen en moleculen enz. is dat ook zo)

Zo dus 25 -----> 10

Dat lukt alleen met 2 kwartjes, dan krijg je 5 dubbeltjes.

Zo werkt dat. ( En neem de kleinst mogelijke oplossing)

Er zijn sides die het voor je oplossen, ook op dit forum, maar daar leer je het niet van, dus probeer het eerst zelf, het is een soort wisseltruc.

succes
LiA

Berichten: 58

Re: [scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

Dat is behoorlijk ingewikkeld uitgelegd, als je het mij vraagt. Vooral omdat de starter nooit kwartjes heeft gekend.

Hier een aanzet om het echt goed te proberen uitleggen:

Wat je moet doen is dus zorgen dat links en rechts evenveel van elk element staat.

Een voorbeeld:

N2 + H2 --> NH3

Nu zie je dat er links 2 x N staat en rechts maar 1 maal.

Als je dit in evenwicht wil brengen, dan moet je dus rechts 2 x NH3 zetten. Echter, dan zie je dat je links maar 2 x H hebt staan en rechts dus (2x3) keer H. Hierdoor moet je dus links wat aanpassen bij de H2

Je krijgt dus :

N2 + 3 H2 -> 2 NH3

Het is eigenlijk het kleinste gemene veelvoud (KGV) zoeken van alle overeenkomstige elementen (mocht je wat meer thuis zijn in wiskundige termen).

Je schrijft dus eerst alle elementen apart op

2 N -> N

2 H -> 3 H

KGV van N : 2 x 1 = 2

KGV van H : 2 x 3 = 6

Dan zie je dat je voor N zowel links als rechts 2 x N zal moeten hebben en voor H zal je 6 x H moeten hebben...

Waaruit dan volgt dat je voor de linkerkant maar 1 N2 moet hebben en 3 H2

Hoe meer elementen en moleculen je hebt, hoe moeilijker het wordt, maar dit is alleszins de achterliggende denkwijze.

Veel succes !
chromblog.wordpress.com

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

Ik ben het totaal met je oneens en wel om de simpele reden dat dat de manier is die vele leraren gebruiken om het begrip "kloppend maken" duidelijk te maken aan leerlingen. Echter het schiet vaak zijn doel voorbij omdat het wel is waar correct is, maar niet het begrip oplevert dat je verwacht. Misschien dat een deel v/d ll.(leerlingen) het direct vat, maar je doel is de hele klas.

Maar als kwartjes uit de tijd zijn, werken stuivers en 2 cent stukken ook wel.

Je moet als eerste inwerken op een belevingswereld en geld(stukken) is/zijn dat zeker. Een halve stuiver wordt niet als geld aanvaard en daarmee kun je er altijd simpel op terug komen.

Daarna is de stap naar moleculen vrij simpel, want het begrip is dan aanwezig.

...5C(stuk)--->...2C(stuk) of omgekeerd

...10C(stuk)--->...5C(stuk) +...2C(stuk)

enz enz.

En of dat geldstuk gezien moet worden als Cl2, Pb(NO3)2 of Na, is dan minder belangrijk. Het begrip is er en de kennis van de formules komt later.

Maar geen enkele ll. laat zich 50C verkopen(wisselen) voor 45C en/of halve stuivers. Geeft ook nog humor bij de uitleg en maakt lessen leuker en productiever.
LiA

Berichten: 58

Re: [scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

zie je, ik lees je post en ik snap er echt niks van... Ik ben een chemicus, heb leren denken volgens elementen en moleculen en dan is de stap om eerst te leren rekenen met geld om daarna terug te komen op moleculen een stap te veel.

Het is ok mocht je dit doen bij een les rekenen in het lager onderwijs, omdat je daar specifiek met de begrippen getallen en cijfers en bewerkingen aan de slag gaat. En dan kan je je lessen wat opvrolijken met zulke zaken. Dat heb ik trouwens zelf gedaan toen ik les gaf.

Maar je mag toch veronderstellen dat iemand in het middelbaar onderwijs de basisbewerkingen onder de knie heeft en kan rekenen en kan bekijken dat alles zowel voor als na de pijl gelijk moet zijn.

En nog even terugkomen op je stelling:
Maar als kwartjes uit de tijd zijn, werken stuivers en 2 cent stukken ook wel.
In welk jaar leef jij ??? De Euro heeft echt wel zijn intrede gedaan, dus het begrip "stuiver" is geschiedenis. De starter is trouwens Belgisch (nogmaals) en daar is het begrip "stuiver" en "kwartje" onbekend.

Dit is een open forum, en iedereen mag posten wat hij wil, maar heb op zijn minst het respect om antwoorden van anderen goed te lezen - ik vermeldde reeds dat de poster geen "kwartje" kende, dus waarom zou hij dan "stuiver" kennen ? - en om te zorgen dat de starter ook echt geholpen wordt.
chromblog.wordpress.com

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

Zoals ik al zei, begrip is de basis en voor de rest ga je teveel off topic.
LiA

Berichten: 58

Re: [scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

Meen je dit nou echt ??? Ik zou dit bijna DE kwaal van dit forum beginnen noemen. Mensen die denken dat ze maar wat half moeten antwoorden omdat het studenten betreft "zodat ze ook nog iets leren" en nooit volledig op een zaak in gaan als ze tegenwind krijgen.

Heel jammer.

Ik onderbouw mijn argumenten nochtans goed en er valt niets op af te dingen:

1) je geeft een voorbeeld met stuivers, kwartjes, centen aan een student die dit amper heeft gekend. Dit zou betekenen dat hij eerst nieuwe begrippen moet gaan leren om een ander - eenvoudig begrip - te leren begrijpen.

2) je denkwijze gaat volledig de mist in, omdat de student wel degelijk kan rekenen maar alleen niet begrijpt wat hij moet berekenen. Je moet hem dus niet aanleren hoeveel stuivers een kwartje is (of zoiets), maar je moet hem laten begrijpen hoe een reactievgl is opgebouwd en hoe je zoiets 'kloppend' maakt.

---------

Off-topic:

Ik zeg het nogmaals: dit is de reden waarom dit forum minder krachtig geworden is dan het ooit de bedoeling was. Dat is ook de reden waarom enkel studenten nog de weg blijken te vinden naar dit forum, omdat de echte chemici nog maar amper een volledig, deftig antwoord krijgen op hun vragen. Ik ben alvast niet de enige die dit probleem al heeft aangeklaagd, maar ipv er iets aan te proberen doen, hebben deze mensen besloten om niet naar het forum af te zakken. En ja, dat lijkt mij op de lange duur nog wel het beste om te doen, vermits de moderatoren hier schijnbaar onverschillig tegenover staan en zich enkel bezig houden met titels aanpassen, verwijderen van e-mailadressen, verplaatsen van posts, ... ipv echt te modereren.

Een gemiste kans, heet dat dan.
chromblog.wordpress.com

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

Wat jij doet is duscussie voeren over de hoofden van anderen heen. Ben zeer benieuwd wat voor onderwijs ervaring je dan wel hebt. En het gaat hier niet om Belgisch of zo. Hetgeen ik heb gepost is een normale manier om een leerling en helaas lijkt het me een leerling die de normale - en door jou juist vertolkte uitleg - gewoon niet heeft gevat, weer op het spoor te krijgen.

En als jij stelt dat dat niet voldoende chemisch is, is dat jou zaak. Ik heb ca 25 jaar onderwijservaring en herken dat soort van problemen waarschijnlijk beter.

Dat betekent niet dat er geen vervolg is aan die uitleg van mij en waarschijnlijk in jouw lijn, maar nogmaals begrip is de basis en van daar verder.

Weet niet of TS zich tot je gewend heeft, tot mij wel. Maar hoewel ik hem naar een site heb verwezen die hem verder zou kunnen helpen, was dat misschien al te hoog gegrepen voor hem.

De kortste weg van A naar B is nu eenmaal niet altijd een rechte lijn, in de praktijk.

Voor de rest ga je ook weer veel teveel off topic.

Als dingen je niet bevallen, dan kun je er een item van maken en ter discussie stellen, dat is nog altijd de kracht van dit forum, denk ik. En voor de rest mag je het met elkaar oneens zijn, mits je het netjes doet.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: [scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

Beste, starter, vraagsteller.

misschien dat dit je iets verder helpt in het zelf oplossen van de oefeningen:

Bij het aanklikken van de link staat er duidelijk "behoud van massa behoud van atoomsoorten ".

Gezien de formules volgens de titel allemaal correct zijn , is het de bedoeling dat je zowel links als rechts evenveel aan scheikundige elementen hebt . ttz: als er links van de reactiepijl 10 eenheden van A staan moet je dit zelfde aantal ook rechts hebben .

bijvoorbeeld : links staat er Natrium :in totaal 6 keer, dan moet je rechts ook 6 keer natrium hebben dit kan door er een getal voor te plaatsen .

een eenvoudige reactie zal dit misschien duidelijk maken: NaCl + CuSO4-> Na2SO4 + CuCl2.

gezien de formules juist zijn kan je het geheel pas doen "kloppen" door op bepaalde plaatsen een 'coefficient voor de formules ter zetten.in de formules mag je niets wijzigen, dus alleen buiten de formules kan je iets bijplaatsen.

rechts staan er 2 keer Natrium (in Na2SO4) dit aantal moet je ook links hebben. Dus moet je links een 2 plaatsen voor NaCl.

in totaal wordt dit dus: 2NaCl+ CuSO4-> Na2SO4 + CuCl2.

en nu klop deze reactievergelijking.

ondertussen blijkt ook dat er links en rechts, voor Cl (chloor) evenveel van beide staan.

Iets duidelijker dan 'stuivers en kwartjes"?

Beste vraagsteller, ik weet helemaal niet hoever je scheikundekennis gaat, en hoe sterk vertrouwd je bent met chemie, maar ik hoop dat deze uitleg toch een start is om reactievergelijkingen op te lossen.

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

En als je er nog niet uit komt...

pagina word gecontroleerd met javascript dus op jou computer ;)

antwoorden staan dus op je pc :P

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Help me eens met kloppend maken?

Gezien de "U vraagt, wij draaien" manier van vragen stellen van de TopicStarter (niet alleen dit topic) zou ik even wachten totdat er van de TS enige feedback komt over het nuttig zijn van de antwoorden (van bijvoorbeeld Thionyl en Kaadeekaa). Over de discussie welke manier nu het beste is laat ik mij niet uit; dat kan immers voor iedereen verschillend zijn.

Zolang TS van mening dat je hier je vragen kunt stellen, een kant-en-klaar antwoord te verwachten en vervolgens niets van je hoeft te laten horen zou ik aan iedereen hier willen vragen om net zoveel energie in de antwoorden te steken als de TS in zijn openingspost steekt. 8-)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer