[scheikunde] pH berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] pH berekenen

Hallo iedereen!

Ik heb ontzettend veel moeite met ph-berekeningen: dus met die logaritmen.

Vooral bv: ph= 9.5

en dan moet je de concentratie berekenen, maar ik weet niet hoe ik dit moet doen vanuit mij hoofd.

10^-9.5= volgens oplossing 3.16*10^-10

maar hoe kom ik daar zelf aan?

of hoe bereken je bijvoorbeeld -log(0.5)?

Ook bij andere ph berekeningen zelf, heb ik problemen! Misschien te algemeen, maar ik weet niet hoe ik het hier anders moet plaatsen. Please help!

dankje,

Sophie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] pH berekenen

Logaritmes uit je hoofd uitrekenen kan alleen als het getal tussen haakjes de uitkomst is van een hele machtsverheffing van het grondgetal. Zo is log 10 = 1, log 100 = 2, log 0,001 = -3, enzovoort.

Met een logfunctie reken je namelijk de x uit in ax = y: 10x = 1000, wat is x hier? Juist, 3. log (1000) = 3

Je kunt natuurlijk wel een schatting maken.

pH = 9,5, dat zegt mij dat de concentratie ergens 10-9 en 10-10 zal liggen. En omdat je tussen .1 en .5 ongeveer 70% van het bereik hebt, zit je dus rond de 3 * 10-10

Berichten: 243

Re: [scheikunde] pH berekenen

Dat moet je ook met je rekenmachine doen joh! :P

Vervolgens geldt:

pH = - log [H+]

&

[H+] = 10-pH

Als je verder bent in de chemie zal je erachter komen dat deze formules alleen opgaan voor sterke zuren (zoutzuur & zwavelzuur). Voor bijvoorbeeld azijnzuur hoor je het eigenlijk alweer anders te berekenen, aangezien dit een 'zwak' zuur is (pKa van 4,75).

Berichten: 13

Re: [scheikunde] pH berekenen

check deze site eerst maar eens http://www.havovwo.nl/vwo/vwb/bestanden/vwafk.pdf

Fris je log en machten geheugen eerst maar eens op. Zie: machten en logaritmen.

Of vraag t aan een wiskundeleraar.

-log(0.5)=-log(1/2)=-log(1)--log(2)=-log(1)+log(2)=0+log(2)=0.301

of exact: log(2) laten staan.

Hiermee is ook bewezen dat -log(1/x)=log(x).

Gr, chemmaster83

Reageer