Springen naar inhoud

omzetting benzeenring

• Log in om te kunnen reageren

jefken0000

jefken0000

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2009 - 15:57

hallo, ik ben momenteel aan het studeren voor mijn herexamen van organische chemie. Ik begrijp echter niet goed hoe de oefeningen rond bezeenring in elkaar zitten. Ik meen me nog te herinneren van mijn eerste examen dat ik niet goed wist mijn oefeningen op te lossen doordat ik niet wist of de stoffen die ik moest gebruiken ortho-, mťta- of para-richters waren. Bestaat een of andere lijst waarop dit allemaal vermeld staat of bestaat daar 1 of andere regel toe?

Ik heb een voorbeeld van een oefening als afbeelding maar heb geen idee hoe ik dit moet toevoegen.

grts

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2009 - 10:38

Bekijk deze site maar eens!

http://www.mhhe.com/...enteffects.html

jefken0000

jefken0000

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 09:21

Bekijk deze site maar eens!

http://www.mhhe.com/...enteffects.html

deze info is wel nuttig
thx

jefken0000

jefken0000

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 09:29

wat ik me ook nog afvraag is een omtrend de α-waterstof (alpha-waterstof).
In sommige lange koolstofketens staan er dikwijls α-H, dit zijn waterstoffen die het meeste zure karakter hebben in de koolstofketen. Maar hoe kun je erachter komen welke H de meeste zure is in een onbekende koolstofketen. Ik heb geen idee hoe je daar zelf moet achter komen.

grts

Mark J

Mark J

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 10:04

Als ik het me goed herinner zijn elektronzuigende groepen zoals chloor, broom en jood meta-vormend, en alles dat stuwend is, dus methyl bijvoorbeeld, ortho- en para vormend! :D

jefken0000

jefken0000

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 10:23

Als ik het me goed herinner zijn elektronzuigende groepen zoals chloor, broom en jood meta-vormend, en alles dat stuwend is, dus methyl bijvoorbeeld, ortho- en para vormend! :D

thx,

wat ik me ook nog afvraag is een omtrend de α-waterstof (alpha-waterstof).
In sommige lange koolstofketens staan er dikwijls α-H, dit zijn waterstoffen die het meeste zure karakter hebben in de koolstofketen. Maar hoe kun je erachter komen welke H de meeste zure is in een onbekende koolstofketen. Ik heb geen idee hoe je daar zelf moet achter komen.

grts

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2009 - 11:10

Hiervoor moet je het asociale regeltje van Markovnikov hanteren!

Deze luidt:

In de additie van een verbinding H-Cl aan een alkeen (zoals bv. benzeen) zal het waterstof-atoom gebonden worden aan het koolstof-atoom dat al de meeste waterstof-atomen heeft, de groep Cl zal gebonden worden aan het koolstof-atoom met de minste waterstof-atomen.

Hieruit volgt (andersom geredeneerd), dat het koolstofatoom met de minste waterstofatomen is het meest zure aangezien deze het makkelijkst een groep (bv. Cl in dit voorbeeld) weer zal afstaan!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures