Springen naar inhoud

chroom mat maken

• Log in om te kunnen reageren

Swaantje

Swaantje

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 18:57

Beste lezer,

ik heb een douchedeur met verchroomde/chromen onderdelen. Omdat de rest van de metalen in de douche uit RVS bestaat zou ik de chromen onderdelen graag mat willen maken (zodat het meer op RVS lijkt). Iemand een idee hoe dat zou kunnen?

Groet, Swaantje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 20:53

Je zult eerst de glanschoomlaag moeten verwijderen. Je kunt er niet een andere chroomlaag op aanbrengen. Na het verwijderen ( of strippen) van de chroomlaag moet je dan een doffe nikkellaag aanbrengen. Als je dan opnieuw verchroomd krijg je een doffe chroomlaag.
Het nikkel eronder is dus bepalend voor de glans of het doffe uiterlijk van een verchroomd voorwerp.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2009 - 15:36

Wil het ook niet met tandpasta ofzo? Ik roep maar wat... je krijgt dan wel kleine krasjes!!

Veranderd door Z4x, 29 augustus 2009 - 15:37

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2009 - 21:58

Mechanisch (bijv. met schurende tandpasta) wordt het niet mooi effen. Niet alles kun je bereiken met zo'n middel. Wat misschien zou kunnen is het (kort) onderdompelen in zoutzuur. Een deel van het chroom lost op en de boel wordt mat. Dit is mij onbedoeld overkomen met een kraan, welke deels mat werd door aantasting met zoutzuur. Ik zou dit echter wel eerst willen uittesten op een niet al te waardevol hoogglanzend verchroomd object (bijv. een koppelstuk dat je bij een bouwmarkt koopt).

De blootstelling aan het zoutzuur moet niet te lang duren, want anders los je alle chroom op en kom je op de koperlaag.

Veranderd door woelen, 30 augustus 2009 - 21:59

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures