Springen naar inhoud

water zuiveren d.m.v. koper

• Log in om te kunnen reageren

cafone

cafone

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 september 2009 - 11:03

Beste Allemaal,

Op dit moment ben ik bezig met een afstudeer project waar ik een karaf wil maken, dat bestaat uit glas,tin en koper. Het water komt in contact met al de genoemde materialen.

Mijn 2 vragen;

1)Heeft koper een zuiverende/desinfecterende werking op het water? zo ja hoe lang moet het water in contact blijven met koper?

2)Heeft tin een nadelig of positief effect op het water?

Alvast dank!

cafone

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2009 - 20:17

Wat ik begrepen heb over koper is het zo dat bijna alle koperverbindingen giftig zijn voor (water)leven. Hier vallen ook bacteriŽn onder zoals legionella. Vandaar dat buizen voor in het huis van koper zijn. Koper heeft zover ik weet geen zuiverende functie.

Tin lijkt me niet zo gezond.

Op wikipedia staat meestal ook veel informatie als je simpel het metaal opzoekt en wat doorklikt.

Veranderd door Z4x, 03 september 2009 - 20:18

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 11:57

Grappig hoe jij je conclusies trekt.
Koper is inderdaad behoorlijk giftig ook voor mensen, de waterleidingbuizen geven echter weinig koper af, ze worden wel langzamerhand vervangen door plastic exemplaren.
Koper in een aquarium bijvoorbeeld is uit den boze.
Koperen pannen om eten te bereiden zijn al lange tijd 'not-done'.
Legionella bacteriŽn gedijen prima in een (warme)koperen pijp. Anders hadden we weinig last van legionella.

Tin is eveneens niet gezond en toch zijn heel veel (taart)bakblikken en andere keukenspullen vertind. De kans op tin in ongezonde vorm binnenkrijgen op deze wijze is nihil.

Edit:typo's

Veranderd door Echtepino, 04 september 2009 - 12:02

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 13:17

Als ik zo snel mag vragen, wat wordt er in de karaf geplaatst? Gewoon water is vaak niet reactief genoeg, maar als je er bijvoorbeeld azijn in gaat bewaren is het een ander verhaal.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan sterke drank in kristalglas, het lood in het kristalglas kan redelijk veel oplossen in de drank, vergeleken met gewoon water.

EDIT:
Een desinfecterende werking verwacht ik overigens bij tin noch koper.

Veranderd door wouterman, 04 september 2009 - 16:33

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 17:00

Een studie van het KIWA Water Research liet zien dat koperbuizen in de strijd tegen legionella voordelen hebben. Het opkweken van legionellabacteriŽn in de nieuwe installatie bij het KIWA onderzoek was moeilijk, vooral in de koperbuizen. De enting van de koperen leidingen moest diverse malen worden herhaald (5 extra inentingen voor Koper, tov. ťťn enting voor de andere materialen).

Wikipedia

AeoN909

AeoN909

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2009 - 18:43

Kun je ipv koper geen zilver nemen? Dit heeft zeker een ontsmettende werking.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2009 - 22:15

Is dat zo? En waarom zou dat zo zijn?

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 11:50

Cafone,

Zilverionen en eenwaardige koperionen kunnen met zwavelhoudende eiwitten reageren en langs deze weg groei van ongewenste organismen tegengaan. In de techniek wordt dit effect anti-fouling genoemd.
Anti-fouling is iets anders dan ontsmetting van water. Het gaat er hier om het aangroeien van schelpdieren en plantaardige organismen aan een oppervlak te verhinderen. Op schepen en in waterpompen, bijvoorbeeld. Koperlegeringen als monel en brons vertonen ook weinig aangroei, door de aanwezigheid van koper in het metaal.
Een tinverbinding als tributyltin, in verf opgenomen, verhindert ook de aangroei van schaaldieren aan schepen. Maar deze verbinding is nu verboden vanwege de gevaren voor het milieu.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

AeoN909

AeoN909

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2009 - 12:26

Is dat zo? En waarom zou dat zo zijn?

Zie de engelse wiki

Medicine
Handforged silver wine goblets. Usage of silverware was encouraged by the antibiotic action of silver

Silver ions and silver compounds show a toxic effect on some bacteria, viruses, algae and fungi, typical for heavy metals like lead or mercury, but without the high toxicity to humans that are normally associated with these other metals. Its germicidal effects kill many microbial organisms in vitro, but testing and standardization of silver products is difficult.[17]

Hippocrates, the father of modern medicine, wrote that silver had beneficial healing and anti-disease properties, and the Phoenicians used to store water, wine, and vinegar in silver bottles to prevent spoiling. In the early 1900s people would put silver dollars in milk bottles to prolong the milk's freshness.[18] Its germicidal effects increased its value in utensils and as jewellery. The exact process of silver's germicidal effect is still not well understood, although theories exist. One of these is the oligodynamic effect, which explains the effect on microorganisms but would not explain antiviral effects.

Silver compounds were used to prevent infection in World War I before the advent of antibiotics. Silver nitrate solution was a standard of care but was largely replaced by silver sulfadiazine cream (SSD Cream),[19] which was generally the "standard of care" for the antibacterial and antibiotic treatment of serious burns until the late 1990s.[20] Now, other options, such as silver-coated dressings (activated silver dressings), are used in addition to SSD cream. However, the evidence for the effectiveness of such silver-treated dressings is mixed and although the evidence is promising it is marred by the poor quality of the trials used to assess these products.[21] Consequently a major systematic review by the Cochrane Collaboration found insufficient evidence to recommend the use of silver-treated dressings to treat infected wounds.[21]

The widespread use of silver went out of fashion with the development of modern antibiotics. However, recently there has been renewed interest in silver as a broad-spectrum antimicrobial agent. In particular, silver is being used with alginate, a naturally occurring biopolymer derived from seaweed, in a range of products designed to prevent infections as part of wound management procedures, particularly applicable to burn victims.[22] In 2007, AGC Flat Glass Europe introduced the first antibacterial glass to fight hospital-caught infection: it is covered with a thin layer of silver.[23] In addition, the U.S. Food and Drug Administration (FDA) has recently approved an endotracheal breathing tube with a fine coat of silver for use in mechanical ventilation, after studies found it reduced the risk of ventilator-associated pneumonia.[24]

It has long been known that antibacterial action of silver is enhanced by the presence of an electric field. Applying a few volts of electricity across silver electrodes drastically enhances the rate that bacteria in solution are killed. It was found recently that the antibacterial action of silver electrodes is greatly improved if the electrodes are covered with silver nanorods.[25]

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2009 - 15:09

Het blijkt dus om zilvertherapien uit de alternatieve geneeskunde te gaan. In 2007 en 2008 zijn er ook al threads over geweest, op dit forum. Toen naar aanleiding van de activiteiten van een zilvertherapeut uit Soest. Ditmaal gaat het over claims t.a.v. een antibacteriele werking.
Maar wat moeten we ermee? Het vele citeren van Aeon909 via Wikipedia roept bij mij alleen maar argwaan op. Het geeft ons geen nieuwe inzichten.
Moeten er dingen bewezen worden die niet te bewijzen zijn?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 september 2009 - 16:20

Er is buiten de oude medicijnmannen nog meer tekst over zilver als ontsmettingsmiddel: Zie bijboorbeeld Brita op Wikipedia en de referentie daarin naar de wereldgezondheidsorganisatie.

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 september 2009 - 18:14

Ik weet toevallig dat hier in nederland een bedrijf is die zuiverinstallaties bouwt met koper als "ontsmetter". Zodoende is er gťťn chloor meer nodig om het water in zwembaden te ontsmetten. Helaas ben ik de naam van het bedrijf vergeten en kon ik het zo snel niet vinden met behulp van mijn grote vriend Google..... :cry:

AeoN909

AeoN909

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2009 - 21:10

Het blijkt dus om zilvertherapien uit de alternatieve geneeskunde te gaan. In 2007 en 2008 zijn er ook al threads over geweest, op dit forum. Toen naar aanleiding van de activiteiten van een zilvertherapeut uit Soest. Ditmaal gaat het over claims t.a.v. een antibacteriele werking.
Maar wat moeten we ermee? Het vele citeren van Aeon909 via Wikipedia roept bij mij alleen maar argwaan op. Het geeft ons geen nieuwe inzichten.
Moeten er dingen bewezen worden die niet te bewijzen zijn?

Waarom zou dit argwaan wekken? probeer alleen wat te laten zien.

google eens wat rond, bekijk wat patenten, in coatings word het al gebruikt voor een anti bacteriŽle werking. Om het dan meteen neer te zetten als een alternatief iets vind in qua dat betreft een beetje overdreven,

Maar het ging hier over koper, en ja hier mee kan je ook water schoon houden.

Dit is een trucje die naar wat ik van onze technische staf heb gehoord gebruikt word om koelwater helder te houden.

Edit; typo's

Veranderd door AeoN909, 14 september 2009 - 21:14

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2009 - 12:38

Waarom zou dit argwaan wekken? probeer alleen wat te laten zien.

google eens wat rond, bekijk wat patenten, in coatings word het al gebruikt voor een anti bacteriŽle werking. Om het dan meteen neer te zetten als een alternatief iets vind in qua dat betreft een beetje overdreven

Het is zaak om overal kritisch naar te kijken. De ontsmettende werking van zilver berust hier op de giftigheid van z'n verbindingen. Deze giftigheid geldt ook voor andere organismen, ik noem mensen. Op zich geen probleem in kleine hoeveelheden, maar zoals rwwh al liet zien raadt het WHO het gebruik van zilververbindingen voor dit doel af.
Een patent of toepassing bewijst nog niet het nut of werking. Er zijn immers ook patenten op slakkenslijmcrŤmes en de BioStabil kan ook nog steeds gekocht worden.

Enige ontsmetting van koper zal op dezelfde wijze werken (koperverbindingen zijn vrij giftig voor allerlei organismen).

Wanneer het metaal werkt voor het "schoonhouden" van een oppervlakte, dan zal het eerder op het anti-foulingeffect berusten, zoals hzeil al eerder in dit topic zei.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures