Springen naar inhoud

extractie

• Log in om te kunnen reageren

Dizzy_CF

Dizzy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2009 - 12:37

Hallo allemaal, ik heb een kort vaagje:

Volgende week moet ik een experiment doen, waarbij ik benzoŽzuur en 1-butanol van elkaar moet gaan scheiden mbv een scheitrechter. Als de beide vloeistoffen in de scheitrechter zitten, moet ik 40mL ether toevoegen. Nu is mijn vraag, wat is het nut van het toevoegen van het ether?

Alvast bedankt :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 03 september 2009 - 12:50

BenzoŽzuur is geen vloeistof... je bedoelt neem ik aan een oplossing in water?
Of bedoel je juist dat je benzoŽzuur uit 1-butanol met halen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Dizzy_CF

Dizzy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2009 - 12:55

Ik zal een deel van de proef hier neerzetten:

Er moet 10 g van een oplossing van benzoŽzuur in 1-butanol worden afgewogen. Hieraan wordt 40 mL ether toegevoegd. Deze oplossing wordt in een scheitrechter gebracht en er wordt NaOH aan toegevoegd. Na het schudden, treedt er ontmenging op.

Het doel is de opbrengst van 1-butanol en benzoŽzuur bepalen.
1 van de vragen is het beschrijven hoe de scheiding van benzoŽzuur en 1-butanol tot stand komt.

Ik hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven ;)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 september 2009 - 13:27

Dat zal wel een NaOH oplossing zijn, niet puur NaOH, dat een vaste stof is. En als alle stoffen in elkaar oplossen, is er dan sprake van scheiding? Lost ether op in water? Waar zou de 1-butanol gaan zitten denk je? En het benzoŽzuur? Wat zal het loog doen met het laatste?

(Tipje, beantwoord alle vragen, ik heb er een hekel aan als mensen alleen maar de 1e beantwoorden en ik voor elk antwoord het stukje tekst moet herhalen :P )

Veranderd door Fuzzwood, 03 september 2009 - 13:29

Dizzy_CF

Dizzy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2009 - 13:45

Het is idd een NaOH-oplossing ;)
Er is geen scheiding als alle stoffen in elkaar oplossen. Vandaar dat bij L/L extractie gebruik wordt gemaakt van verschil in polariteit.
Ether lost op in water, benzoŽzuur zit onderin omdat deze een hogere dichtheid heeft dan 1-butanol. 1-butanol komt dus automatisch hierboven te zitten. Het loog wordt gebruikt om het zuur te 'deprotoniseren' (kan zo even niet op de juiste benaming komen), waardoor deze goed oplosbaar is in de waterfase.

Correct me if I'm wrong ;)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 september 2009 - 14:18

De ether oplosbaarheid in water is 6,9 g/100 ml, dat noem ik niet echt oplosbaar. Snap je nu waarom ether erbij wordt gedaan? In welke laag zal het 1-butanol zich meer thuisvoelen als de oplosbaarheid daarvan 7,7 g/100 ml is?

Je krijgt inderdaad natriumbenzoaat in de waterlaag (deprotoneren heet dat ;) ). BenzoŽzuur zal zich niet onderin bevinden omdat het oplost in het 1-butanol (het is een vaste stof, weet je nog) en zal homogeen oplossen in het 1-butanol, net zoals keukenzout dat in water doet.

Welk lagensysteem krijg je dus op basis van bovenstaande? Teken het anders uit, pak een papier, teken er een scheitrechter op, teken een horizontale lijn door de bol en zet neer waar het ether, benzoŽzuur, 1-butanol en water zal gaan zitten.

Veranderd door Fuzzwood, 03 september 2009 - 14:20

Dizzy_CF

Dizzy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2009 - 15:12

Ik ben er helemaal uit.
Heel erg bedankt allemaal :D

Keep up the good work ;)

Veranderd door Dizzy, 03 september 2009 - 21:17

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures