Springen naar inhoud

[scheikunde] Formule

• Log in om te kunnen reageren

Sanam

Sanam

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 17:00

Beste forumleden,ik ben ondanks aan opleiding biologie en medisch laboratorium begonnen. Ik wil hierna B&M gaan doen, maar we krijgen eerste halve jaar ook chemie. Ik heb nog nooit natuur en scheikunde gehad, ik heb dus een grote probleem. Nu komt mijn vraag:
wat is de formule van lithium en zwavel, van aluminium en zwavel, boor en waterstof, van magnesium en fosfor. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik snap egt helemaal niets van al die berekingen enz. In de les zit ik met een open mond te luisteren. Ik kan zo goed stoppen, maar ik ga het proberen.

Groeten,

Sanam

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

avinaash

avinaash

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 18:34

Beste sanam,

Neem een dagje de tijd om alle chemische elementen met hun formule erachter op te zoeken en te leren. Het is heus niet moeilijk en als je het eenmaal doet is het zeker de moeite waard. Zo heb ik mijn formules kunnen onthouden.
Hierbij de formules:
Lithium : Li
Zwavel : S
Aluminium : Al
Boor : B
Waterstof : H
Magnesium : Mg
Fosfor : P

Sanam

Sanam

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 18:49

jaa bedankt maar hoe kan ik de formules leren, ik kan wel de namen enz gaan leren, maar we moeten ook de formules enz kennen 8-[ bijv. H[sub]2[sub]O blabla, maar hoe weet je nou wel macht je erachter kunt zetten? En wat jij als antwoord geeft, ik bedoel daarmee dat als je lithium en zwavel bij elkaar doet, wat je dan krijgt etc.

Groetjes

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 19:52

Daarvoor heb je een periodiek systeem. De plaats waar een element staat bepaalt deels ook in welke verhouding het reageert met andere elementen.

Maar een snelcursus chemie kan ik je niet zo 1,2,3 geven. Maar het staat je vrij me te mailen met vragen.

H-O-H (simpel weergegeven) is H2O, die 2 noemen we een index, geen macht.

Lithium valt onder de metalen en die zijn meestal positief geladen. Lithium staat in groep I, dus 1+.
Zwavel (niet metaal) staat (stond eigenlijk) in groep VI (6) dat zijn de 2- elementen. Als je dat weet, wordt de fomule Li2S.
Een centrale rol spelen de edelgassen en daarmee de elementen die er "op willen lijken", simpel gezegd.

Maar als je weet dat Aluminium een metaal is en 3 plaatsen gelegen is van het dichtsbijzijnd edelgas, dan wordt het dus Al3+ in een formule.

Om met zwavel dan een verbinding te vormen die kan bestaan (elektrisch neutraal is), heb je 2 x Al en 3 x S nodig, dus wordt het Al2S3. enz

Om er mee om te gaan moet je wat ( iets maar) weten van atoombouw, ionen, zouten en zg edelgasconfiguraties. Maar dat is echt vrij snel geleerd, mits je wel de atomen (symbolen van de eerste 20)) een beetje kent en ook weet of het wel of geen metalen zijn. En een periodiek- spiek-blaadje (binas bijv.) is altijd wel toegestaan.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 september 2009 - 21:07

In ieder geval niet zomaar opgeven omdat ineens alles op je af komt vliegen. Rustig beginnen met wat elementen zijn en wat voor ionen ze kunnen vormen. Zo zullen de alkalimetalen (1e kolom) zoals natrium, lithium en kalium alleen voorkomen als 1-waardig ion, evenals waterstof: Na+ en H+ bijvoorbeeld. Aardalkalimetalen (2e kolom) zoals calcium en magnesium komen alleen voor als 2-waardig ion: Mg2+ bijvoorbeeld.

Dan krijg je een hele reeks zogenaamde transitiemetalen, daar zijn niet echt regeltjes aan te hangen, tenzij je een expert bent in orbitaaltheorie.

Vervolgens wordt het voor een bioloog weer interessant, want daar komen de niet-metalen opduiken. Oxide (zuurstof in zijn ionvorm) en sulfide (zwavel in ionvorm) zal altijd 2-waardig negatief zijn, de halogeniden op zichzelf allemaal 1-waardig negatief. Iets ingewikkelder wordt het wanneer dit samengestelde ionen gaat vormen: fosfaat is 3-waardig (PO43-), fosfiet is 3-waardig, maar heeft een zuurstofje minder (PO33-). Zo heb je ook sulfaat en sulfiet, die beide 2-waardig negatief zijn (SO42-, SO32-).

Zouten zijn altijd neutraal; thionyl vertelde al dat aluminium driewaardig is, met sulfaat krijg je dan Al2(SO4)3, een makkelijke truc hiervoor is om de lading van het niet-metaaldeel te gebruiken als index voor het metaaldeel en omgekeerd.

Veranderd door Fuzzwood, 04 september 2009 - 21:08

Sanam

Sanam

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 21:36

wist je dat k helemal niets van die plekken snap hoe er bijv. 3 of 4 achter komt, jij legt het goed uit maar ik snpa t niet met me domme kop, ik ben nooit goed geweest in getallen enz:s egt erg.. en ik schaam me dood in de klas, want iedereen kent t hele systeem en ik rpbeer t te snappen mar ik snap t niet

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 september 2009 - 22:58

Hoeveelheden komen onder, ladingen boven. In het voorbeeld van sulfaat zitten er 4 zuurstofjes om 1 zwavelatoom heen (hoe dit er precies uitziet bespaar ik je even) en dat hele geval heeft een lading van -2: SO42- dus.

Veranderd door Fuzzwood, 04 september 2009 - 22:59

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2009 - 09:29

Misschien dat we je gewoon maar eens wat basisbegrippen moeten geven en vandaar verder. Als je wat snapt van het Periodieke Systeem dan kun je al vrij snel zelf formules maken en komt de rest ook wel. Kijk ook eens op Wiki voor het Periodieke Systeem. (PS afgekort). Alle nu volgende begrippen kun je daar, uitgebreider, terug vinden. Ik probeer het zo simpel mogelijk voor je te houden.

In het PS staan alle bekende atomen. Een atoom moet je zien als een bouwsteen van de natuur. Ze staan daar genummerd van 1 tot ca 100 ( de laatste is 112, maar dat is nu onbelangrijk) en ze hebben allemaal een naam en een afkorting (symbool).

Het kleinste atoom is waterstof, daarmee beginnen we te tellen. Een paar voorbeelden:

NAAM SYMBOOL ATOOMNUMMER

Waterstof H 1
Helium * He 2
Lithium Li 3
enz.
Neon * Ne 10
.
.
Zwavel S 16
Chloor Cl 17
Argon * Ar 18
Kalium K 19
Calcium Ca 20
enz.

Bij de edelgassen heb ik even een "* " gezet, want die zijn belangrijk voor het maken van de formules.

De namen en de symbolen, zeker van de eerste 20, moet je uit je hoofd leren. En de eerste letter van een symbool is altijd een hoofdletter en de rest kleine letters.
De atoomnummers hoef je niet uit je hoofd te leren, die mag je altijd opzoeken.

Een atoomnummer zegt iets over de bouw van dat atoom. Een atoom heeft in het midden een kern en daarom heen een schil. Een atoom is (meestal) gemaakt van 3 soorten kleine deeltjes.
De positieve deeltjes, de protonen (p), (lading 1+)
De neutrale deeltjes, de neutronen (n), (geen lading)
De negatieve deeltjes, de elektronen (e), (lading 1-)

De eerste 2 deeltjes ( p + n) zitten altijd in de kern en die is daardoor positief en de elektronen (e) zitten altijd in de schil die om de kern zit en die is dus negatief.
We gaan altijd uit van neutrale atomen, dus evenveel p als e

Het enige deeltje dat ALTIJD voor een atoomsoort, in welke situatie of chemische reactie dan ook, onveranderd blijft, is het aantal protonen in de kern. Dat noemen we het atoomnummer en die bepaalt dus over welk atoom we het hebben.
Of je nu zwavel (S) hebt of sulfide (S2-), er zitten 16 p in. Of je nu Kalium(K) of K+ hebt, er zitten 19 p in.
Wat is er dan veranderd? Wel het aantal elektronen in de schil, meer niet. De neutronen spelen geen enkele rol bij het maken van een formule, vergeet die dus maar even.

Omdat het atoomnummer altijd vast staat, kun je dus makkelijk uitrekenen hoeveel elektronen K+ heeft. K heeft atoomnr 19, dat betekent dus dat er 19 protonen in de kern zitten, de kernlading is dus 19+, maar het hele atoom is 1+ er mist dus een elektron. Er zitten dus 18 elektronen in K+. Zo'n geladen atoom noemen we een ion.

Een S2- deeltje is een zwavelatoom met een 2- lading, een zwavel-ion, oftewel sulfide genoemd. Hoeveel e zit daar in? Wel atoomnr van S is 16, dus ook 16 e in een neutraal atoom, echter de lading is 2- dus 2 e teveel, maakt 16e+2e=18e in de schil.

Maar hoe weet je nu of er 1+ of 2- of 3+ enz boven moet staan? Wel dat wordt (populair gezegd) bepaald door de edelgassen. De edelgassen heten zo omdat ze ongelooflijk stabiel zijn en atomen in hun buurt willen ook die stabiliteit.
Kalium is nr 19 en het dichtsbijzijnde edelgas is Argon (nr 18). Om te gaan lijken op Argon moet Kalium dus 1 e afstaan, vandaar 1+.
Zwavel is nr 16 en Argon is nr 18, dus zal Zwavel 2e erbij moeten halen om op 18 e te komen, wordt dus 2- en bijv. Chloor maar 1e enz enz.

Zuurstof is nr 8 en het dichtsbijzijnde edelgas is Ne met nr 10. Het zuurstof-ion (oxide) zal dus 2 e moeten opnemen om op Neon te gaan lijken en wordt O2-.

Met deze kennis kun je formules gaan maken van bijv Kalium en Chloor of Kalium met zuurstof. Het Kalium ion is 1+ (of beter gewoon +)en het Chloor ion (Chloride) is 1-(- dus), dus van elk één en je hebt een neutraal deeltje (K+Cl-), de ladingen laten we meestal weg, dus KCl wordt het.

Aluminiumchloride wordt dan AlCl3 en Magnesiumoxide MgO enz enz.

Overigens krijgen de negatieve ionen vaak een achtervoegsel, zoals -ide of -aat enz. Maar dat een andere keer, misschien.

Hopelijk heb ik je met deze uitleg wat op weg geholpen.

Sanam

Sanam

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2009 - 10:14

jaa heel erg bedankt, ben je egt dankbaar. Is echt handig. Ik ga 'm uitprinten en nog een paar keer lezen, om het nog beter te snappen, maar in ieder geval heb k er echt veel aan. Echt bedankt.

MVG

Sanam

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2009 - 21:08

schaf jezelf een binas aan voor havo en vwo
en koop evt scheikunde in je pocket van wolters noordhof
en ik weet niet of je hbo of mbo doet maar er zijn leuke scheikundebasisboeken te vinden hoor kijk maar bij bol.com

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures