methyltest

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 107

methyltest

Beste iedereen,

Ik heb hier een test opgeduikeld voor een kwalitatieve test van methanol in gewone alcohol maar ik kan niet volgen wat er per stap gebeurt. wie wil even meedenken ?

Het gaat als volgt : bij 5 ml verdunde ethanol (10%) wordt KMnO4 oplossing gevoegd, gevolgd door 2 ml fosforzuur van 25%. Na een kwartier wachten zou een bruin neerslag ontstaan.

1. dit neerslag kan volgens mij niet veel anders zijn dan MnO2, akkoord ?

Maar waarom ? het milieu is toch aangezuurd ?

Vervolgens wordt een oxaalzuuropl. bijgevoegd en er wordt zacht verwarmd. het neerslag zou moeten verdwijnen.

2. wat gebeurt er met dat neerslag ? Waarom wordt er niet gefiltreerd als ze er vanaf willen ?

dan gaat er eerst 1 ml sterk H2SO4 bij en dan kleurloze fuchsine-opl. Bij roze kleuring zou er methanol aanwezig zijn geweest.

3. de fuchsinetest is klassiek maar waarom de H2SO4 ?

4. is het redoxgedrag van meth- resp ethanol dan echt zo verschillend dat met dergelijke test een verschil kan worden opgemerkt ? Of beter : waarom ontsnapt de ethanol aan deze test ?

Ik weet het, veel vragen, maar iedere denkpiste is welkom.

mvg

P.

Berichten: 2.337

Re: methyltest

Bij je eerste vraag. Naar wat wordt ethanol geoxideert? En naar wat wordt MnO4- gereduceert? Wat doet dat dan samen? ;) :P

Over je verdere vragen zal ik mij nog eens buigen maar die zien er niet zo simpel uit. 8-)

Berichten: 107

Re: methyltest

ethanol naar ethanal maar waarschijnlijk verder tot azijnzuur.

MnO4- in zuur milieu tot Mn2+ maar door dat bruine neerslag kom ik bij MnO2, meer typisch voor neutraal milieu. In feite vraag ik me dat ook af.

Wat Mn2+ dan wel MnO2 doet met azijnzuur (of ethanal) is me een raadsel. Ik zie de azijnzuur in de praktijk nog niet meteen reageren met het bruinsteen.

En waarom ontsnapt methanol daar dan op een of andere wijze aan, hij zal wel iets moeilijker oxideren maar toch niet met zo'n verschil ?

Bovendien zal methanol toch wel als minderheid aanwezig zijn en dan verbaast het me wel dat ze vanaf het begin de ethanol zouden "aanpakken".

P.

PS, ik denk dat ik maar beter eerst eens zal uitproberen in de praktijk ;)

Reageer