Springen naar inhoud

gegevens afleiden uit structuur

• Log in om te kunnen reageren

magnus

magnus

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2009 - 11:21

Hallo,

ik had een vraagje,

is het echt mogelijk om alleen uit een structuurformule, bijv. die van theofylline

gegevens te schatten: bijvoorbeeld de pKa, pH of de specifieke extictie?

ik zou heel graag willen weten hoe je dan (indien dit mogelijk is) naar de structuurformule moet kijken en waar je op moet letten

alvast bedankt,
magnus

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2009 - 12:53

Je moet vooral kijken naar de stikstoffen in je molecuul. Die bepalen de pKa, algemeen geldt dat hoe meer het vrije elektronenpaar (van je amine) gedelokaliseerd is in je molecule hoe minder snel een proton zal worden opgenomen dus hoe minder basisch de amine is. Aan de hand van vastgestelde pKa waardes kan je dan schattingen maken. Je kan m.a.w opzoeken wat de pKa waarde is van de stikstoffen in de imidazool ring van je theofilline die zal indien niet gesubstitueerd ongeveer hetzelfde zijn.

Wat lijkt jou de meest bassische stikstof van theofilline.

De specifieke extinctie kan je opzoeken of zelf bepalen met een spectrometer maar die kan je niet zomaar bepalen door naar de structuurformule te kijken.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 september 2009 - 13:06

Vroeger heb ik wel een formule geleerd om het UV/VIS-absorptiemaximum te schatten. Het werkte alleen voor aromaten.
De basis werd gevormd door het aantal geconjugeerde bindingen. Dat aantal gaf een golflengte. Naar gelang de groepen die aan het molecuul zaten en ook de plaats aan het molecuul, werd dat absorptiemaximum bijgesteld, in de trant van: + 10 nm, - 5 nm, enz.
Het klopte veelal vrij aardig; je zat nooit meer dan een paar nm naast het experimentaal vastgestelde maximum.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures