DNA fingerprinting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

DNA fingerprinting

Hallo!

Ik zou graag mijn profielwerkstuk over DNA fingerprinting willen doen, maar ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn voor practica en welke onderwerpen dan mogelijk zijn.

Het liefste zouden we natuurlijk iets met menselijk DNA willen doen, maar dat mag zeker niet?

Hebben jullie misschien een idee voor een onderwerp?

Of weten jullie wat de mogelijkheden voor practica zijn?

Alvast bedankt, Groetjes

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>biochemiefreak: Het was handiger om een eigen topic te openen dan te starten in oude topic van 2004. Ik heb hem even afgesplitst.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 133

Re: DNA fingerprinting

Hallo,

Als je even snel googled dan vindt je al heel veel over DNA fingerprint, zoals PCR en Gel-electrolyse. Bron

Het is natuurlijk leuk om met menselijk DNA te werken maar ivm alle regels, wetten en meer van dat soort gevallen kan dit niet.

Je kan altijd een kiwi of een ander stuk fruit gebruiken om een fingerprint te realiseren.

De technieken hiervoor zijn vaak aanwezig bij hogescholen en universiteiten als deze niet aanwezig zijn op de eigen werklocatie.

succes

Berichten: 16

Re: DNA fingerprinting

Hallo,

Ik weet niet waar je woont, maar als je googled kom je genoeg hogescholen tegen waar de opleiding Forensisch Onderzoek wordt gegeven.

Wanneer je zo'n hogeschool aanschrijft is het misschien wel mogelijk om het een en ander op DNA gebied te onderzoeken.

Volgens mij is het wel mogelijk om bijvoorbeeld je eigen DNA te onderzoeken.

In ieder geval gebeurd het in grote lijnen als volgt:

- Spoor wordt uit kledingstuk genomen

- DNA wordt uit de cellen gehaald

- Concentratie wordt bepaald met Real Time PCR

- DNA wordt vermeerderd met PCR (polymerase chain reaction)

- DAN wordt geanalyseerd met capillaire electroforese.

Succes ermee!

Reageer