Springen naar inhoud

validatie:Selectiviteit vr conductiviteitsmetingen

• Log in om te kunnen reageren

abdel1978

abdel1978

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 12:03

ik zou graag volgende validatieparameter (selectiviteit) voor volgende analysemethoden "conductiviteitsmeing in suikeroplossing).

We meten hier in ons lab geleidbaarheidsmetingen van suiker met een wel bekende concentratie (28g/100g oplossing= 28 brixį). Voor dit soort analyse moet ik een selectiviteit en een specifiteit testsen opmaken? kan iemand mij hierbij helpen?

Dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 15:40

Heb je al eens gekeken in een norm over validatie? In Nederland vind je dat in de NEN 7777, in Vlaanderen in het CMA (compendium voor milieuanalyse) op (emis.vito

Maar mij lijkt een geleidbaarheidsmeting net weinig selectief, je kan eenzelfde geleidbaarheid krijgen door een kleine concentratie aan een zout of een hogere concentratie aan een minder geleidende stof.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2009 - 17:07

Abdel1978,

Ik vraag me af wat de zin is van de conductiviteits meting. De suikermoleculen
(saccharose?) dragen niet bij aan het geleidingsmogen. Gaat het om een concentratiebepaling die selectief moet zijn?

De gewoonte is om dat met een saccharimeter te doen. Dat gaat dan via het meten van de optische rotatie van gepolariseerd natriumlicht.

De ionen in een suikeroplossing dragen natuurlijk wel bij tot wat geleidingsvermogen. Dat geleidingsvermogen is echter verlaagd door de verhoogde viscositeit.

Maar in het algemeen kun je wel zeggen dat een geleidbaarheidsmeting niet selectief is omdat alle ionen mee doen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2009 - 11:34

Abdel, ik denk dat je iets meer moet vertellen over waarom die geleidbaarheidsmeting wordt uitgevoerd. Wat geeft het resultaat aan?

Een geleidbaarheidsmeting is erg niet-selectief. Maar aan de andere kant, als je voor je oplossing maar twee mogelijkheden zou hebben, nl. hij bestaat ůf uit een suikeroplossing van 28 g/100 g ůf uit een keukenzoutoplossing van 28 g/100 g, dan is die geleidbaarheidsmeting zeer selectief.
De mate van selectiviteit hangt af van waarvoor die meting gebruikt wordt. Misschien gaat het om het bepalen van het zoutgehalte in die suikeroplossing?

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2009 - 14:45

Geleidbaarheid of conductiviteitsmetingen zijn inderdaad niet selectief. Alles wat ionen in de oplossing brengt draagt bij tot de geleidbaarheid. Daar komt bij dat suiker weinig geleidend is en dus de geleidbaarheid van je water eventueel belangrijker wordt dan die van de oplossing.

Bij geleidbaarheidsmetingen komt nog heel wat meer kijken als je afwijkingen wil bepalen. De belangrijkste zijn de celconstante, geometrie en onderlinge afstand sensor-recibient, temperatuur(compensatie) en temperatuurscoŽfficient.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures