chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

chromatografie

hallo

als een mengsel 3 componenten bevat en je bekomt slechts 4 pieken. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

groeten sibel

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vraag verplaatst naar een geschikter topic.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 541

Re: chromatografie

dan lijkt mij dit toch te kloppen. 1 injectiepiek, en verder een piek voor elk component. een ideale situatie lijkt mij.

Berichten: 41

Re: chromatografie

Voor zover de oplosmiddel piek als piek wordt beschouwd klopt dit wel ja. Let wel: Niet elk oplosmiddel geeft een piek.

Extra pieken kunnen ook te zien zijn als er (onverwachte) isomeren aanwezig zijn.

Een vervuiling in het oplosmiddel (Je hebt dan niet veel verontreiniging nodig om een significante piek te krijgen).

Degradatie van een component is ook een leuke: Je stopt 1 component in je systeem, op het moment van injecteren is het ook nog 1 component, maar door invloeden van je systeem worden het er 2... (degradatie van Endrin / DDT in je liner)

Meer ideeën zijn zeker welkom.

Berichten: 147

Re: chromatografie

Of je hebt bijvoorbeeld diastereoisomeren.

Berichten: 541

Re: chromatografie

de topic starter geeft aan dat hij `slechts vier pieken` ziet. Ik vraag mij dan af wat hij nog meer verwacht. met 3 componenten lijkt mij dat de ideale lijn. Beter kan eigenlijk niet.

als er andere dingen gebeuren zou hij alleen maar meer pieken zien.

Reageer