gebruik van SPE silica cartridges

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 48

gebruik van SPE silica cartridges

Beste Chemici,

Als monstervoorbereiding voor een GC-analyse, wil ik gebruik maken van solid phase extraction. Ik heb daarmee niet eerder gewerkt.

Is het gebruikelijk (of noodzakelijk) om een SPE-cartridge met eluens te bevochtigen alvorens je het monster aanbrengt?

Met SPE silica cartridges onderneem ik pogingen om de verzadigde koolwaterstoffen uit olie te isoleren van de rest en ik gebruik hiervoor in eerste instantie hexaan als eluens.

Vriendelijke groet,

Arjan

Berichten: 129

Re: gebruik van SPE silica cartridges

Het principe van oa.SPE vind je heel mooi op Earl2learn, ook via veel leveranciers van SPE kolommen, bijvoorbeeld Supelco via Sigma-aldrich.

Je kan gemakkelijk specifieke informatie krijgen van een verkoper, bel of mail gewoon met je voorschrift en vraag hoe ze je kunnen helpen. Mijn ervaring is dat ze heel behulpzaam zijn, je kan verschillende kolommen krijgen om uit te proberen.

Je vraag lijkt me praktisch wel niet gemakkelijk, olie is apolair en daar wil je één groepje van verbindingen met spe uithalen? Je zal toch moeten 'spelen' met het eluens.

Berichten: 2.399

Re: gebruik van SPE silica cartridges

Het is altijd noodzakelijk de kolom de actieveren. Vaak wordt hiervoor methanol gebruikt.

Reageer