Zwavelzuur produceren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 46

Zwavelzuur produceren

oke ik was laatst op zoek naar een goedkope manier om zwavelzuur te maken het is namelijk een heel bruikbaar zuur.

nu zijn er een paar dingen die veel mensen weten:

zwavelzuur 98% is duur

krijtjes (calciumsulfaat) is niet duur

kool (koolstof) is ook niet duur

nu vond ik op wikipedia het volgende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_sulfide

CaS is produced by "carbothermic reduction" of calcium sulfate, which entails the conversion of carbon, usually as charcoal, to carbon dioxide:

CaSO4 + 2 C → CaS + 2 CO2

and can react further:

3 CaSO4 + CaS → 4 CaO + 4 SO2


en verder vond ik op wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sulphur_dioxide

[edit] Precursor to sulfuric acid

Sulfur dioxide is an intermediate in the production of sulfuric acid, being converted to sulfur trioxide, and then to oleum, which is made into sulfuric acid. Sulfur dioxide for this purpose is made when sulfur combines with oxygen. The method of converting sulfur dioxide to sulfuric acid is called the contact process. Several billion kilograms are produced annually for this purpose.


het kan zijn dat ik nu onzin aan het uitkramen ben ik heb namelijk wat gedronken maar, volgens mij kan ik de calciumsulfaat en kool samen verhitten waarbij uiteindelijk SO2 vrijkomt dit laat ik door ijswater lopen en dan heb ik zwavelig zuur wat langzaar aan de lucht oxideert naar zwavelzuur.

ik weet niet wat jullie ervan denken maar dit lijkt me een geweldige methode als het werkt.

ik ga het binnenkort proberen maar ik wil nog wel wat vragen:

bestaan krijtjes echt voor 90% + uit calciumsulfaat ik dacht van wel?

groetjes Dhoras

Berichten: 2.337

Re: Zwavelzuur produceren

Krijtjes bestaan uit calciumcarbonaat. Calciumsulfaat is gips. Zwavelzuur 98% is niet zo duur.

Heb je eens nagedacht hoe je met SO2 op te lossen in water aan 98% zwavelzuur gaat komen? Bereken ook eens hoeveel SO2 je daar voor nodig hebt en hoevel gips dat is. Onrealistisch dus. Kopen lijkt mij de enige goeie manier. Je kan 98% zwavelzuur kopen bij de drogist als ontstopper.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Zwavelzuur produceren

Krijt(jes) bestaan al heel lang niet meer uit krijt(carbonaat) maar ze worden uit gips gemaakt.

Voor de rest heb je gelijk, zwavelzuur is zo'n beetje een van de goedkoopste chemicaliën.

Berichten: 190

Re: Zwavelzuur produceren

Echtepino schreef: Krijt(jes) bestaan al heel lang niet meer uit krijt(carbonaat) maar ze worden uit gips gemaakt.

Voor de rest heb je gelijk, zwavelzuur is zo'n beetje een van de goedkoopste chemicaliën.
Inderdaad, calciumcarbonaat gebruikt men niet meer omdat het te veel verstoft. En het is wel min of meer logisch dat zwavelzuur goedkoop is aangezien het de meest geproduceerde chemische stof is in de wereld; ongeveer 40 miljoen ton per jaar!

Reageer