Springen naar inhoud

geconcentreren headspace

• Log in om te kunnen reageren

Micha

Micha

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2009 - 16:15

Hallo,

Ik ben onlangs met de opleiding forensisch onderzoek gestart.
Hiervoor moeten wij nu met een GC gaan werken, alleen van te voren moet er wat achtergrond informatie uitgezocht worden.

Nu is dit de vraagstelling: 'In dit onderzoek worden restanten brandversnellers geforceerd vervluchtigd (head-space) en geconcentreerd' nu moet ik beschrijven waarom de headspace geconcentreerd moet worden.
Maar ik heb werkelijk géén idee, ik heb internet al rond gestruind maar niets kunnen vinden.

Ik hoop dat hier iemand me kan helpen :)

Groetjes Micha

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 september 2009 - 16:27

Als je uitgaat van een constant injectievolume, komt er dan juist zonder of juist met concentratie meer brandvertrager in de kolom?
Wat zou dat betekenen voor de aantoonbaarheidgrens?

Micha

Micha

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2009 - 17:14

Is het dan dat wanneer het geconcentreerd is je een betere piek hebt, omdat er een hogere concentratie van het monster inzit?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 september 2009 - 08:57

Je lijkt de clou te begrijpen maar we moeten wel nauwkeurig blijven in de formulering.

Ik zou de term ´betere piek´ niet gebruiken. Ik heb geen idee wat een ´betere piek´ is.
Die hogere concentratie zit niet in het monster. Daarin verandert de concentratie helemaal niet.

Je instrument neemt gedurende een bepaalde tijd een monster van de headspace en vertraagt de gezochte verbinding op één plaats (concentratie). Dat kan cryogeen (met koude) of m.b.v. een adsorptiemiddel.
Daarna gaat alles in één keer de kolom in.
Je brengt hiermee meer van de gezochte verbinding in je kolom dan zonder die concentratiestap. Dus is de aantoonbaarheidsgrens lager dan zonder die concentratiestap.

Let op de twee betekenissen van het woord concentratie. Je instrument concentreert de verbinding, maar in je monster verandert de concentratie helemaal niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures