Oppervlaktespanning

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Oppervlaktespanning

Hallo,

Wij willen voor ons profielwerkstuk graag weten of er een middeltje bestaat waarmee de oppervlaktespanning (van in dit geval Cola) verhoogd kan worden.

Wij zijn benieuwd naar antwoorden!

E&A

Berichten: 133

Re: Oppervlaktespanning

Als je even googled wordt je bijna dood gegooid met manieren om de oppervlaktespanning te verhogen.

Daarnaast is het handig om eerste zelf op onderzoek te gaan voordat je een algemene algemene vraag stelt

Berichten: 5

Re: Oppervlaktespanning

Inderdaad is er redelijk veel te vinden.

Alleen kunnen wij met ons level 3 niet beoordelen welke stof in ons geval werkt.

Zoals eerder gezegd, het betreft cola.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oppervlaktespanning

Test er gewoon een stuk of 3. Waarom moeten mensen voor een profielwerkstuk altijd een kant en klaar voorschrift hebben? Kun je evengoed aardappels gaan koken. Het gaat er juist om dat je er een stukje inventiviteit in stopt. Vooral omdat je daar het meest van leert.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Oppervlaktespanning

Het gaat er juist om dat je er een stukje inventiviteit in stopt. Vooral omdat je daar het meest van leert.
Daar heb je erg gelijk in. Nog beter is als je ook nog een redelijk grote fout maakt, die vervolgens herkent/goed begrijpt en dan ook nog "oplost". :) Daar leer je, vind ik, het meest van.

Ik zou beginnen met schoolboeken en wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oppervlaktespanning). Het eerste dat ik op wikipedia lees is de vanderwaalskracht (dat naar een nederlander is genoemd, grappig). Misschien kan je kijken/googlen of er stoffen zijn waarmee je die kracht kan beïnvloeden. De vanderwaalskracht komt me bekend voor van de Havo, dus die hebben jullie vast wel gehad tijdens college.

edit: als je engelse versie van die wikipedia pagina pakt dan heb je al aardig wat info. (zie data table onderaan)

Reageer