Springen naar inhoud

[scheikunde] vetgehalte meten.

• Log in om te kunnen reageren

chemischepaddestoel

chemischepaddestoel

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2009 - 10:41

we hebben door jullie forum gesurft en toen kwamen een goede methode tegen om vet uit voedsel te halen. ( zie http://www.chemiefor...showtopic=12329 bericht: drune134 Geplaatst: wo 13 februari 2008 om 07:31 uur) we hebben een probleem want we moeten weten welk kookpunt we nodig hebben voor de petroleum ether voor deze proef.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 17 september 2009 - 11:57

Het lijkt me dat dat niet zo heel veel uitmaakt. De 60-80 variant lijkt me praktisch; verdampt niet extreem bij kamertemperatuur maar je hoeft ook geen rare sprongen te maken om het te laten koken. Bovendien is het (volgens Wikipedia) de variant die vaak gebruikt wordt in plaats van hexaan, wat ook voor vetextracties geschikt is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

chemischepaddestoel

chemischepaddestoel

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2009 - 12:15

k heel erg bedankt voor het verhelderen ;)

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2009 - 12:21

Als je alleen het vetgehalte hoeft te bepalen in een reeks stalen dan kan dit ook met de Nabije Infrarood techniek. Deze techniek meet eiwitten en vetten in de staal. De kans is aanwezig dat vooraf een ijklijn gemaakt moet worden.

chemischepaddestoel

chemischepaddestoel

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2009 - 12:25

Als je alleen het vetgehalte hoeft te bepalen in een reeks stalen dan kan dit ook met de Nabije Infrarood techniek. Deze techniek meet eiwitten en vetten in de staal. De kans is aanwezig dat vooraf een ijklijn gemaakt moet worden.

Ik snap het niet precies. De proef gaat als volgt: we krijgen 100 gram warme maatlijd waarvan we de vetgehalte moeten meten. Ik neem aan dat de techniek niet daarop werkt? ofwel? 8-[

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2009 - 12:53

Misschien heb ik het een beetje scheef geformuleerd, maar de NIR (Nabije InfraRood) is een apparaat waar je ruw product in kan steken. door de infrarood stralen (rond het nabije infrarood sprectrum) worden eiwitten en vetten in het product gemeten.

Ik zou zeggen kijk vlot op google en daar staat het mooi uitgelegd NIR

Deze techniek heb ik zelf all gebruikt voor 2 opdrachten, zoals het vet en eiwit gehalte in frikandellenvlees en vrijevetzuren in biodiesel. Bij beide opdrachten is gebleken dat het opzetten van de ijklijn een paar uurtjes kost maar de eichte meting duurt 1 min!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures