Berekenen ionconcentratie mol/l van FZ

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Berekenen ionconcentratie mol/l van FZ

Hallo beste leden van het chemieforum.

Bij deze een vraag van een arme biologie student die niet uit een ogenschijnlijk makkelijke vraag komt.

Ik moet weten wat de ion concentratie in mol/liter van fysiologisch zout is (0,9% NaCl) is. (Mw NaCl = 58.44 g/mol)

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit doe (en misschien het antwoord geven, zodat ik het kan narekenen?)

alvast bedankt..

Berichten: 541

Re: Berekenen ionconcentratie mol/l van FZ

zal je een klein beetje helpen.

Die 0.9% staat in jouw geval voor 0.9 gewicht procent

Hoeveel gram nacl zit er dan opgelost in 1 liter (je mag er denk ik vanuit gaan dat 1 liter 1 kg is. aangezien er geen andere gegevens zijn.)

Hoeveel mol is dat dan?

Berichten: 2

Re: Berekenen ionconcentratie mol/l van FZ

0,9 gram lijkt me..

0,9/58,44 = 0,0154

maar mag je zomaar zeggen dat 1 liter 1 kg is? omdat er in die ene liter én zout is opgelost én er gewoon water in zit...dit zou denk ik meer moeten wegen dan alleen 1 liter water...

Berichten: 133

Re: Berekenen ionconcentratie mol/l van FZ

massapercentage van NaCl is 0.9 w%

massapercentage van water is 99.1 w%

DIt houdt in dat 1kg 99.1 w% is, dus hoeveel gram NaCl heb je dan??

daarnaast heb je gelijk dat het volume van water zal stijgen als er 0.9 w% NaCl wordt toegevoegd maar dit zal een minimaal verschil zijn dus wordt het voor de eenvoud verwaarloosd netals de precieze dichteheid van water.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Berekenen ionconcentratie mol/l van FZ

Je moet 0,9% van het gewicht nemen. Als het gewicht van die oplossing in totaal 1000 g is, hoeveel gram daarvan is zout? Wat je daarna deed klopt wel weer.

Reageer