Springen naar inhoud

[scheikunde] pH van water uit koeltoren

• Log in om te kunnen reageren

avinaash

avinaash

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2009 - 16:36

Beste leden,

Er wordt in ons bedrijf dagelijks monsters genomen van water, nl leiding water, water na ontharding en koeltorenwater.
Leiding water wordt eerst onthard door een ionenwisselaar waarbij er gebruik wordt gemaakt van een zoutbak waarin NaCl frequent bijgevuld wordt. dit water wordt daarna overgepompt naar de koeltoren.
De pH van leidingwater ligt tussen de 6.7 - 7.2
Na ontharding blijkt de pH ook in de bovenstaande range te liggen.
Maar als het water zich in de koeltoren bevindt, stijgt de pH naar 8. dit is gemeten vanuit de uitlaat. bij de inlaat blijkt de pH ook in de bovenstaande range te liggen.
Mijn vraag nu is hoe het komt dat de pH stijgt. er is een bepaalde norm voor de pH vastgesteld en een pH van 8 ligt boven de norm. Er wordt helemaal geen gebruik gemaakt van chemicalien en er zijn geen stoffen in de lucht die het water basis kan maken.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2009 - 17:11

Ik zit hier toch te denken aan een reactie met CO2 in lucht en de bijbehorende deprotonatie tot bicarbonaat. Als dat zo is, dan valt dat denk ik buiten jouw invloed.

Veranderd door Fuzzwood, 17 september 2009 - 17:11

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2009 - 19:31

Als de koeltoren gemaakt is van beton en nog niet zo oud is kan het aflopende water een beetje gealkaliseerd worden. Want nieuw beton heeft in zijn kern een pH van tegen de 12. Dit is de pH van een Ca(OH)2 oplossing.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 18 september 2009 - 07:47

Ik zit hier toch te denken aan een reactie met CO2 in lucht en de bijbehorende deprotonatie tot bicarbonaat. Als dat zo is, dan valt dat denk ik buiten jouw invloed.

Zou je daardoor niet juist een lichte daling van de pH verwachten?
Misschien is het toch wat lekken van het calciumhydroxide?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures