Springen naar inhoud

Synthese van SnI4

• Log in om te kunnen reageren

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2009 - 20:12

Dit is een experiment dat ik zelf erg leuk vond en dat ik hier ook post. Het is ook voor een TOA op een middelbare school mogelijkerwijs best interessant, zeker als je de CS2 vervangt door CH2Cl2. Het laat leuk zien dat niet alle metaal/halogeen verbindingen zouten zijn en dit is een voorbeeld van zo'n covalente verbinding die niet bijzonder giftig of corrosief is. Vrijwel alle andere vluchtige covalente metaalhalides of metaaloxyhalides zijn nogal heftige materialen (heel erg corrosief en/of giftig, bijv. AlCl3, HgCl2, CrO2Cl2 of NbCl5). SnI4 is echter goed te handhaven en niet bijzonder risicovol. Als je de proef doet met CH2Cl2 dan zou ik de SnI4 van te voren maken en alleen het tweede deel met de eigenschappen van de stof laten zien.

http://woelen.homesc...SnI4/index.html

Edit: Met dank aan Jor voor het eerste idee voor deze proef.

Veranderd door woelen, 17 september 2009 - 20:16

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jcjlf

jcjlf

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2009 - 14:18

Als demo is ook de reactie van tin met broom geschikt. Zonder schadelijk oplosmiddel, in de zuurkast een grote reageerbuis met 1 ŕ 5 mL broom (handschoenen!) en in kleine stukjes geknipt bladtin. Vuurverschijnselen. Op een gegeven moment verdwijnt de roodbruine broomdamp boven de vloeistof. Dan de overmaat tin affiltreren. In de buis onzuiver lichtgeel vloeibaar tin(IV)bromide. Het stolt onder de koude kraan, smelt met de reageerbuis in de handpalm!

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2009 - 16:43

Ik vind broom veel gevaarlijker dan jood+DCM! Dichloormethaan is echt niet zo giftig, terwijl broom echt naar spul is. Bovendien is het jodide veel mooier en heeft gekleurde damp. Heeft het bromide dat?
Die vuurverschijnselen zijn natuurlijk wel aantrekkelijk! :P

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 11:50

Het lage smeltpunt van SnBr4, in combinatie met het hoge molecuulgewicht, kun je verklaren met de hoge (tetraedrische) symmetrie van deze moleculen. Dat geldt ook voor SnCl4 dat ik tijdens mijn studie zelf ooit gemaakt heb. Ik herinner het mij als een kleurloze vloeistof met een hoge brekingsindex. Je moet daarbij wel water- en vochtvrij kunnen werken want het is gemakkelijk hydrolyseerbaar.
De receptuur om deze stoffen te maken haalden wij uit heel oude boekenseries als Liebig's Annalen. Maar soms ook uit een reeks modernere dunne boekjes met de naam Inorganic Syntheses. Je vindt ze in universiteitsbibliotheken.
De vraag ernaar is niet groot meer. Je hebt kans dat je ze in een magazijn moet inzien.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 12:34

Die vuurverschijnselen treden alleen op als je het experiment op vrij grote schaal uitvoert, dus inderdaad meerdere ml broom en aardig wat tin. In een reageerbuis met 0,1 ml broom en een spatelpuntje tin krijg je wel warmte vorming, maar geen vuurverschijnselen. Te veel warmte lekt weg bij die kleine hoeveelheid.

SnBr4 is trouwens reactiever dan SnI4. Het nevelt aan de lucht en lost onmiddelijk op in water en geeft een heldere oplossing die troebel wordt als je wat NaOH of NH3 toevoegt.

Zoals Hzeil al aangeeft, deze covalente moleculen zijn symmetrisch rondom het Sn-atoom. Er is geen dipoolmoment waardoor de moleculen elkaar aantrekken en daarom zijn het vluchtige stoffen. Dit is het geval bij alle metaalhalides waarin het metaal een hoge oxidatietoestand heeft. Een ander erg fraai voorbeeld is NbCl5 (bipyramidaal symmetrisch rondom Nb-atoom).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures