Potentiometrische titratie meclozine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Potentiometrische titratie meclozine

Hallo,

het is een tijd geleden dat ik zoiets heb gedaan, maar ik heb een potentiometrische titratie gedaan van Meclozine hydrochloride met 0,1 M perchloorzuur. Ik had 390 mg (MW 391 g/mol) meclozine afgewogen. Ik heb titratie gedaan en er was 15,0694 ml perchloorzuur voor nodig. Nu wil ik het gehalte berekenen van meclozine, alleen het lukt niet!!!

het is zo simpel, maar ik krijg een hoeveelheid van 560 mg, uit mijn titratie en dat kan natuurlijk niet!!

ik ga ervan uit dat de molverhouding 1:1 is, dat is toch zo?

wat doe ik fout?

alvast heel erg bedankt!

Berichten: 77

Re: Potentiometrische titratie meclozine

Je mol verhouding klopt niet, kijk eens naar de structuur van meclozine en waar reageert de perchloorzuur mee???

Berichten: 22

Re: Potentiometrische titratie meclozine

hoi gadget,

bedankt voor je antwoord. Ik heb gekeken naar de structuur van meclozine, nou uitgaande van een zuur-base reactie moet het perchloorzuur wel reageren met een basische groep van meclozine.

en ik dat, dat de ring is met de 2 N-atomen erin.

kan dat?

Berichten: 306

Re: Potentiometrische titratie meclozine

Beste Magnus,

Ik heb een paar opmerkingen en vragen:

je hebt een potentiometrische titratie gedaan met perchloorzuur,

maar was de perchloorzuur exact 0,1000 M?

Je moet namelijk altijd een titerstelling bij dit titrant uitvoeren aangezien perchloorzuur géén oertiterstof is zoals kaliumwaterstofftalaat (MW 204.2; met deze stel je de perchloorzuur!)

Bovendien mis ik bij deze titratie ook de gegevens van een blanco bepaling, die doorgaans voor dit type titratie gebruikelijk is!

Verder uit je antwoord aan gadget heb je in ieder geval door dat de titratie een 1:1 reactie is, maar omdat je 2 positieve stikstofatomen hebt in één molecuul meclozine, zal 2 mol perchloorzuur nodig zijn voor 1 mol meclozine!

Groetjes en veel succes

Alex

Berichten: 22

Re: Potentiometrische titratie meclozine

Hoi Alex,

als eerste bedankt voor uitleg/reactie. We hebben wel een titerstelling gedaan, alleen niet met kaliumwaterstoftallaat, maar met benzoëzuur. en uit de titerstelling kwam naar voren dat de exacte molariteit 0,0964 M was.

Voor een blanco titratie was er geen tijd, aangezien heel veel studenten in duplo zo'n titratie moesten doen (+/- 10 min per titratie) :-)

Maar titerstelling met bezoëzuur kan ook toch? of moest het per se kaliumwaterstoftalaat zijn?

Groetjes,

magnus

Berichten: 306

Re: Potentiometrische titratie meclozine

Beste Magnus,

ik ben heel benieuwd hoe je dat hebt gedaan en zou graag de reactievergelijking van je willen zien tussen benzoëzuur en perchloorzuur, want ik heb nog nooit geweten dat je een zuur met een zuur kunt titreren! :cry:

Dat is bij mijn weten namelijk niet mogelijk! Benzoëzuur wordt namelijk gebruikt als oertiterstof bij de titerstelling van natronloog (NaOH)!

Ik denk dat je beter voordat je begint eerst de docent kunt vragen over de theorie van dergelijke titraties, want dit is volgens mij niet juist!

Groetjes en veel succes

Alex

Reageer