Springen naar inhoud

Zwart/wit poeder maken

• Log in om te kunnen reageren

mrvulcano

mrvulcano

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2009 - 10:29

Ik ben al tijden opzoek naar het 'ouderwetse' zwart/wit poeder (de 'zoute' variant). Helaas wordt dit bij onze apotheek niet meer gemaakt en daarom wil ik dit zelf maken.

Ik heb op internet gezocht en het volgende gevonden:

Zwart-Wit poeder in allerlei soorten, smaken en verpakkingen. Andere benamingen zijn droppoeder, salmiakpoeder, lekpoeder enz.
Zwart-wit poeder bestaan vrijwel geheel uit zoethoutwortelextract en kan tot 2.8% glycyrrhizine bevatten.

Producten die glycyrrhizine bevatten, zijn te herkennen aan de vermelding op het etiket van het product. In de ingrediŽntenlijst kan vermeld staan: zoethout, zoethoutwortel, zoethoutwortelextract, blokdrop, lakritz of liquorice. Deze ingrediŽnten bevatten allemaal glycyrrhizine. Bron

En ook:

Zwartwit bestaat behalve uit salmiak ook nog uit zoethoutwortelextract, droppoeder, suiker en zetmeel. Bron

salmiakzout = salmiakpoeder = ammonium chloride
zoethoutwortelextract = zoethoutwortelpoeder
liquorice = licorice = droppoeder

Bij labstuff kan ik de volgende stoffen krijgen:
Zoethoutwortel, gemalen
Ammonium Chloride in drie varianten, namelijk technisch, zuiver en p.a. De duurste zal het meest geschikt zijn voor consumptie (p.a). Maar wat is het verschil tussen zuiver en p.a?

Heb ik wel of geen droppoeder nodig voor zwart/wit poeder? En waar kan ik dit het beste kopen?
Heb ik wel of geen zetmeel nodig voor zwart/wit poeder? En kan ik gewoon Maizena zetmeel in de super kopen?

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden (of tips geven), zodat ik snel kan gaan genieten van heerlijke zwart/wit poeder!

Veranderd door mrvulcano, 18 september 2009 - 10:30

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2009 - 10:50

Ik herinner het mij onder de naam "zwart op wit".
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2009 - 11:09

Wat betreft dat ammonium chloride, ik vermoed dat zowel zuiver als p.a. wel geschikt zullen zijn voor consumptie, maar houd er rekening mee dat geen van beide formeel gevalideerd is voor consumptie. De termen 'zuiver' en 'p.a.' zeggen iets over de chemische zuiverheid van een stof, maar niets over de aard van de onzuiverheid. De term 'zuiver' geeft aan dat het behoorlijk vrij is van diverse onzuiverheden en geschikt voor vrijwel alle algemene toepassingen bij syntheses van andere chemische stoffen en voor experimenten. De term 'p.a.' geeft aan dat de stof geschikt is voor chemische analyses en daaraan worden nog weer zwaardere eisen gesteld dan aan materiaal dat gebruikt wordt voor chemische syntheses.

Formeel gezien zeggen deze termen niets over geschiktheid voor consumptie. Zo zou er iets heel erg giftigs in kunnen zitten in bijv. 0,1% concentratie waar je geen last van hebt bij syntheses, experimenten en analyses, maar die wel vervelend zijn bij consumptie. Dan kan de stof predicaat 'zuiver' of 'p.a.' krijgen en toch ongeschikt zijn voor menselijke consumptie.

Nu ben ik er persoonlijk van overtuigd dat je hier bij ammonium chloride niet bang voor hoeft te zijn en dat de 'zuiver' variant wel geschikt is voor consumptie, maar je hebt geen formeel stempel van een instantie die de stof geschikt heeft verklaard voor consumptie. Van veel stoffen bestaat er daarom ook nog een 'food grade' variant. Deze kan best een stuk minder zuiver zijn dan de 'p.a.' variant maar daarvan is bekend dat als er onzuiverheden in zitten dat deze niet schadelijk zijn bij menselijke consumptie. Zo heeft Labstuff van fosforzuur bijv. een expliciete 'food grade' variant (deze stof wordt o.a. in frisdranken toegepast).

Joost van Haastrecht

Joost van Haastrecht

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2009 - 11:13

Het verschil tussen zuiver of p.a. is volgens mij niet erg groot. p.a. betekend "pro analyse" dus bedoeld voor een specifieke bepaling. p.a. zegt dus eigenlijk niks over de zuiverheid. Zo zijn er ook gefiltreerde flessen loopvloeistof op de markt voor HPLC om je kolom te sparen (ook p.a. dus). Voor consumptie is de duurste dus niet perse de beste denk ik.

Over je Zwart/wit poeder. Dat spul is idd te gek :D Jammer dat je het niet meer kunt kopen.

Succes

Joost van Haastrecht

Joost van Haastrecht

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2009 - 11:15

Oeps, te laat :P

Joost van Haastrecht

Joost van Haastrecht

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2009 - 11:23

Goeie info Woelen! Ik heb het niet helemaal bij het rechte eind zie ik :oops:

mrvulcano

mrvulcano

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2009 - 12:29

Wat betreft dat ammonium chloride, ik vermoed dat zowel zuiver als p.a. wel geschikt zullen zijn voor consumptie, maar houd er rekening mee dat geen van beide formeel gevalideerd is voor consumptie. De termen 'zuiver' en 'p.a.' zeggen iets over de chemische zuiverheid van een stof, maar niets over de aard van de onzuiverheid. De term 'zuiver' geeft aan dat het behoorlijk vrij is van diverse onzuiverheden en geschikt voor vrijwel alle algemene toepassingen bij syntheses van andere chemische stoffen en voor experimenten. De term 'p.a.' geeft aan dat de stof geschikt is voor chemische analyses en daaraan worden nog weer zwaardere eisen gesteld dan aan materiaal dat gebruikt wordt voor chemische syntheses.

Formeel gezien zeggen deze termen niets over geschiktheid voor consumptie. Zo zou er iets heel erg giftigs in kunnen zitten in bijv. 0,1% concentratie waar je geen last van hebt bij syntheses, experimenten en analyses, maar die wel vervelend zijn bij consumptie. Dan kan de stof predicaat 'zuiver' of 'p.a.' krijgen en toch ongeschikt zijn voor menselijke consumptie.

Nu ben ik er persoonlijk van overtuigd dat je hier bij ammonium chloride niet bang voor hoeft te zijn en dat  de 'zuiver' variant wel geschikt is voor consumptie, maar je hebt geen formeel stempel van een instantie die de stof geschikt heeft verklaard voor consumptie. Van veel stoffen bestaat er daarom ook nog een 'food grade' variant. Deze kan best een stuk minder zuiver zijn dan de 'p.a.' variant maar daarvan is bekend dat als er onzuiverheden in zitten dat deze niet schadelijk zijn bij menselijke consumptie. Zo heeft Labstuff van fosforzuur bijv. een expliciete 'food grade' variant (deze stof wordt o.a. in frisdranken toegepast).

Ik heb ook aan labstaff zelf gevraagd, welke kwaliteit ik moet hebben voor consumptie. Zij geven aan dat daar eigenlijk alleen de pharmaceutische kwaliteit is voor bedoeld. Maar dat je zowel technisch, zuiver als p.a kan consumeren, echter geen kilo's.

Waar kun je voor een goede prijs stoffen van pharmaceutische kwaliteit (naast de apotheek) kopen?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2009 - 20:32

Ik ben bang dat dat lastig wordt. Als ik zelf zwart/wit zou maken uit ammonium chloride, dan zou ik de 'zuiver' variant kopen. Daar durf ik best wat van te eten. De technische variant zou ik niet doen. Chemicalien van technische kwaliteit zijn vaak erg grof en kunnen veel troep bevatten. Dat soort chemicalien zijn echt bedoeld voor technische toepassingen (ammoniumchloride bijv. als flux voor bepaalde vormen van solderen). Voor experimenten/proefjes vind ik veel technische stoffen al niet al te best, laat staan voor menselijke consumptie. Ik zou het er niet op wagen, zeker niet voor die kleine 5 euro prijsverschil per halve kilo. Koop een kilo 'zuiver' kwailiteit en dan kun je voor pakweg 20 euro zo veel zwart/wit maken dat je maanden/jaren vooruit kunt ;)

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2009 - 09:07

De Pharm. grade is geschikt voor consumptie, hoewel je van de zuivere ook niet meteen dood zal gaan. Pharm. grade is te leveren, staat nog niet op de site.
Overigens is zwart-wit gewoon nog overal te koop hoor... bij Jamin, Makro enz enz enz...

Veranderd door Labstuff, 19 september 2009 - 09:08

mrvulcano

mrvulcano

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2009 - 10:41

De Pharm. grade is geschikt voor consumptie, hoewel je van de zuivere ook niet meteen dood zal gaan. Pharm. grade is te leveren, staat nog niet op de site.
Overigens is zwart-wit gewoon nog overal te koop hoor... bij Jamin, Makro enz enz enz...

Het klopt dat het overal te koop is, maar niet in de variant die altijd heerlijk heb gevonden. En daarnaast kan ik ook nog eens salmiak maken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures