Massa spectrum verklaren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Massa spectrum verklaren

Hoi,

Bij instrumentele analyse zijn we bezig met MS. Vooral massa spectrum verklaren vindt ik vrij moeilijk. Waar ik moeite mee heb is als er een O in m'n molecuulformule zit. Ik heb op internet een massa spectrum uitgezocht en het proberen te verklaren, maar op de een of andere manier redeneer ik niet goed?

Ik krijg het spectrum niet gekopieerd dus daarom een link:

http://wetche.cmbi.ru.nl/vwo/cdrom05/jmol/...t/ms/stofx.html

Het gaat om het onderste spectrum (stof Y).

De piek bij 15 wijst op CH3 afsplitsing. Ook 58-43=15 wijst op CH3 afsplitsing.

Omdat de piek bij 43 kan wijzen op C3H7 + die CH3 dacht ik: C4H10. Dit komt overeen met m'n piek op 58.

Maar volgens hun gegevens is stof Y C3H6O.

Ik heb dus verkeerd beredeneerd, maar waar maak ik m'n denkfout? En is er een manier om (zeker) te weten dat er een O in m'n molecuulformule zit?

En kan weet iemand een site met een paar molecuulspectra waar de molecuulformules van bekend zijn? In het boek dat ik heb staan hier geen opgaven over maar we krijgen het toch bij de toets.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Steffanie

Berichten: 1.816

Re: Massa spectrum verklaren

Massa 43 kan ook zijn CH3CO(+), in comb. met 58.

Dus zo te zien is het aceton.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Massa spectrum verklaren

Voor massaspectra kun je hier terecht.

Type een CAS-nr. of de naam van een verbinding in en klik op ´Mass spectrum´. Eindeloos oefenplezier!

Probeer C4H10 (butaan (intypen: butane)) maar eens. Dat massaspectrum ziet er heel ander uit dan dat van stof Y, die ook volgens mij aceton is.

Bij alkanen (´groter´ dan butaan) kenmerkt het massaspectrum zich meestal door een lage piek voor het molecuulion en verder een regelmatige reeks van lage pieken met steeds een massaverschil van 14. Vrijwel altijd is M=57 prominent aanwezig.

Het massaspectrum voor stof Y is anders van opbouw.

Ik kan me niet zo gauw herinneren of er een regel is om te zien of er een of meer O´s in je molecuul aanwezig is. Ik houd me niet meer zo met verklaring van massaspectra bezig. :oops:

Er is wel een regel voor de aanwezigheid van N, de stikstofregel.

Misschien dat iemand anders dit kan invullen.

Berichten: 2

Re: Massa spectrum verklaren

Thionyl en Marianne: hartelijk bedankt voor jullie reactie.

Ik ga zeker op de site kijken en flink oefenen en jullie hebben me goed verder geholpen. Ik weet dat er wat regels zijn om Br, I, N etc te herkennen. Alleen voor O ken ik geen manier om die te herkennen.

Groetjes,

Steffanie

Reageer