Endotherme of exotherme reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

Endotherme of exotherme reactie

alcohol + zuur <=> ester + water

Is deze reactie doorgaans endotherm of exotherm?

bedankt alvast

Berichten: 2.337

Re: Endotherme of exotherme reactie

Je maakt dit al refluxend dus ik neem aan dat naar rechts endotherm is en naar links exotherm. En ik meen mij te herinneren dat verzepingsreacties exotherm zijn.

Berichten: 460

Re: Endotherme of exotherme reactie

het onder reflux maken wil niet zeggen dat exotherm/endotherm is, alleen dat je een bepaalde activeringsenergie over moet. Daarnaast kan je eenvoudig maken door het onder zure condities te laten roeren.

Het is een evenwichtsreactie, afhankelijk van welke condities ligt het evenwicht naar rechts/links

Berichten: 3.145

Re: Endotherme of exotherme reactie

Ik denk dat dit soort reacties in zijn algemeenheid nauwelijks exotherm, noch endotherm te noemen zijn. Formeel gezien is iedere reactie natuurlijk exotherm of endotherm (er is altijd wel een kleine verandering van energietoestand). Als zo'n reactie exotherm zou zijn, dan is het maar heel weinig, als hij endotherm zou zijn, idem. De combinatie zuur+alcohol is nauwelijks meer (of minder) energetisch dan de combinatie ester+water.

Berichten: 5

Re: Endotherme of exotherme reactie

De reactie tot een ester is een zeer langzame reactie. Als je de evenwichtsconstante (K) uit zou rekenen zou je een waarde van ca 3 bekomen. Daarom wordt er nog een extra zuur toegevoegd (zwavelzuur bv). Dit zuur kan zijn proton makkelijker loslaten dan het carbonzuur. De H+ fungeert dus als katalysator.

Toch zal voor de synthese een warmtebron nodig zijn wil men het ester in een behoorlijke tijd synthetiseren. Dus de reactie zal eerder naar de endotherme kant liggen dan de exotherme.

Berichten: 5

Re: Endotherme of exotherme reactie

Opmerking activeringsenergie

Bij endotherme reacties is de vrijgekomen energie bij een effectieve botsing kleiner dan de toegevoegde activeringsenergie. Er wordt dus energie opgenomen in de reactie, onder de vorm van warmte.

Reageer