[scheikunde] reducerend suikers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] reducerend suikers

Hallo,

We hebben proeven gedaan ivm reducerende suikers. Ik begrijp alles, waarom bepaalde reageren met het fehlings en tollens en welke niet. Maar toch zit ik met een probleem. Het laatste proefje moesten we een bepaalde hoeveelheid sacharose-oplossing in een proefbuis brengen, daar 2ml HCl aan toevoegen en de proefbuis in een waterbad 10 min laten koken. Na die 10 min afkoelen onder stromend water en een druppel fenolftaleïne aan toevoegen. Daarna NaOH aan toevoegen tot het oplossing niet meer zuur is, maw tot de oplossing roze blijft.

Dit moesten we dan nog eens verdelen over 2 reageerbuizen a en b. Bij proefbuis a voegen we 5ml fehlingsreagens en plaatsen we dan nog eens 1 min in kokend water. Met proefbuis b moesten we gewoon een clinistixtestje doen.

Ik heb met al rot gezocht, maar vind nergens het antwoord.

Waarom moest je er NaOH aan toevoegen?

EDIT: Ok ik ben er ondertussen al uitgekomen dat de HCl dient voor de hydrolyse van sacharose in glucose en fructose, maar waarom moet er NaOH aan toegevoegd worden? waarom mag de oplossing niet meer zuur zijn?

mvg BlueOcean

Berichten: 3

Re: [scheikunde] reducerend suikers

iemand? :( help alstublieft

Re: [scheikunde] reducerend suikers

Mijn idee is dat het zuur geneutraliseerd moet worden omdat anders de enzymen in het stickje hun werk niet kunnen doen.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] reducerend suikers

ik heb de vraag beetje verkeerd gesteld

Ik bedoel eigenlijk waarom dat de oplossing moet geneutraliseerd worden als we de fehling er willen bijdoen ;)

Is dat soms omdat fehlingreagens niet of niet goed werkt in een zuur milieu? dat is mijn idee

Reageer