Terpentijnolie en een onbekend oplosmiddel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

Terpentijnolie en een onbekend oplosmiddel

Anderhalf jaar geleden is een familielid overleden, en nu eindelijk hebben we het huis opgeruimd. Mijn verantwoordelijkheid waren de chemicalien.

Hij was huisarts en had een hele berg medicijnen. Deze ga ik naar zo snel mogelijk naar de apotheek brengen. Ik wil er zo snel mogelijk vanaf, want er zitten wat medicijnen tussen die nogal controlversieel zijn om hier te hebben 8-[ . Of nemen zij dit niet aan?

Verder heb ik nog wat stofjes bemachtigd. Zeker 5 flesjes betadine 120mL 10% jood. Daar ga ik dus even het dure jood uithalen. Verder wat waterstofperoxide 3% (900mL), 5% formaline (1L, deze ga ik wegbrengen naar het millieudepot).

Maar er zaten ook dingen bij waar ik geen raad mee weet. Zo heb ik nu 100mL Oleum Terebinthinae depuratum. Googlen en ik kwam erachter dat dit terpetijnolie is. Kan ik hier nog interessante stoffen uithalen, of is dit een waardeloos iets om leuke chemie mee te bedrijven?

Ook was er een hele oude metalen fles Glassex , voor spiegels, chroom en ramen. Hier zit een roze suspensie in. Het ruikt zoet, is onbrandbaar. En ik heb net even een testje gedaan (reageerbuis met thermometer in waterbad), en het kookt ongeveer bij 89C (maar ik kan er iets naast zitten). Dit is dus toch trichloorethyleen? Of zou het iets kunnen zijn wat ik over het hoofd zie?

Berichten: 5

Re: Terpentijnolie en een onbekend oplosmiddel

Terpentijn is een product dat afkomstig is van naaldbomen. Op het hars wordt een speciale destillatie toegepast. Het bevat aromaten en vooral het arKWS pineen.

Dus hier kan je niet rijk mee worden :)

Na eventjes op Google zag ik dat die firma Glassex nog bestaat. Het kan zijn dat die firma vroeger TCE gebruikte als solvent. TCE is niet gezond dus let er wel mee op. Het werd destijds in de metallurgie gebruikt voor het ontvetten van metaal.

Reageer