gouden ketting

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 40

gouden ketting

Hallo

weet iemand of dat mogelijk is,Om een ketting van 100 gram 14K

daarvan 58,5 gram puur goud eruit te halen?

of zijn er veel verliezen, met de technieken?

hoeveel gram zou je over kunnen houden?

Berichten: 374

Re: gouden ketting

Wat voor materialen heb je?:P

Berichten: 3.145

Re: gouden ketting

Je kunt vrijwel alle goud er uit halen, maar het vereist wel het werken met corrosieve stoffen. Dit moet je niet doen als je geen ervaring hebt met werken met giftige en corrosieve stoffen.

Een goede manier om het goud terug te winnen is het oplossen van het goud in aqua regia (zgn. koningswater). Dit maak je door 3 delen 30% zoutzuur te mengen met 1 deel 65% salpeterzuur en dat een dag te laten 'rijpen'. Vervolgens doe je daar het goud in. Voor 100 gram onzuiver goud moet je zo'n 250 ml koningswater nemen en daar het goud in leggen. Dan laat je het een paar dagen liggen in dat koningswater en dan is het opgelost. Het kan zijn dat er een wit bezinksel is, dat moet je wegdoen of apart opwerken voor zilver. Er komt bij dit oplossen van goud zeer giftig en corrosief gas vrij (o.a. nitrosylchloride en ook stikstof oxides). Er wasemt ook chloorgas uit de oplossing.

Vervolgens ga je de verkregen vloeistof indampen. Dit doe je tot het een dikke siroop is, hierbij komt zeer corrosieve nevel vrij van zoutzuur, salpeterzuur, chloor en nitrosylchloride. Vervolgens voeg je de siroop toe aan 20% zoutzuur (pakweg 250 ml). Hieraan voeg je een oplossing van natriumsulfiet. Je moet ruim 100 gram natriumsulfiet oplossen in water en dat bij de oplossing schenken. Het goud slaat neer als fijn verdeeld metaalpoeder, de rest blijft in oplossing. Hierbij komt het prikkelende gas zwaveldioxide vrij!

Vervolgens kun je het goud uitfilteren en spoelen. Ik denk dat je het moet smelten om allerlei rommel weg te halen (zgn. louteren van goud).

Als je geen ervaring hebt met de bovengenoemde stoffen, dan moet je dit beslist niet zelf gaan doen. Het is echt geen procedure om zomaar even toe te passen.

Als je echt 100 gram 14 karaats goud hebt, dan zou ik het aanbieden bij een juwelier of evt. via eBay als scrap-gold.

Berichten: 840

Re: gouden ketting

Nadat alles is opgelost, moet je eerst nog verdunnen met water, omdat in een dergelijk geconcentreerde oplossing zilver als het complex AgCl2- gedeeltelijk in oplossing blijft.

Je moet na het indampen nog 2x indampen met geconcentreerd zoutzuur om salpeterzuur te verwijderen, en daarna doe je de natirumsulfiet stap.

Echt niet aan te raden, voor iemand die geen ervaring heeft in de chemie, zeker op deze schaal, aangezien er dan ongelooflijk veel giftige, zeer bijtende gassen vrijkomen.

http://www.versuchschemie.de/topic,8039,-S...+Ma%DFstab.html

Berichten: 40

Re: gouden ketting

Hartelijk dank,voor het genome moeite,

mijn vraag is,

is het rendabel om het goud en andere materialen vanelkaar te scheide?

want 1000 gram 14 karaat sloopgoud bevat 585 gram puur goud,

dat wil zegen dat er iets meer als 1000 euro winst kan worden behaald,

endan nog het andere metaal soorten nie bij gerekend,

is het rendabel? wat kosten de spullen totaal?

ik ga ook opzoek naar iemand die het voor me eruit kan halen,

dus wat dat betreft hoef ik geen kennis te hebben,

alleen binnen de kortste keren zou ik graag alles hierover willen weten,

ik vindt het zonder om 1 kg aan te bieden voor c.a 1000 euro minder,

al helemaal,ik hier vaker mee kom,

alvast bedankt,

Berichten: 3.145

Re: gouden ketting

Die andere metalen zou ik maar niet mee rekenen als geld opleverend materiaal. Het levert je alleen maar een hoop chemisch afval op dat ook weer moet worden verwerkt. Het is nauwelijks de moeite waard het op te werken. Heel misschien nog het zilver, maar zelfs daar heb ik mijn twijfels over, gezien de grote bende aan metaalionen die je van elkaar moet scheiden. Ruw zilver levert nou ook weer niet zo veel op, ik schat zo'n twee dubbeltjes per gram. Heel zuiver zilver (999 fine, in de vorm van een fraaie bullion) kost op eBay pakweg 40 cent per gram, jouw ruwe opgewerkte zilver levert minder dan de helft op.

Dus, alleen het goud levert je echt wat op.

De kosten voor de stoffen zijn heel laag in verhouding met wat 585 gram goud oplevert. Dat goud levert je duizenden euro's op. Ik denk dat je voor een paar tientjes aan chemicalien nodig hebt om dat goud er uit te zuiveren. Maar nogmaals, je moet het niet zelf gaan doen, gezien de onprettige gassen en dampen die het oplevert. Ik zou het goud ook in batches van pakweg 100 gram gaan opwerken, niet alles in 1 keer, want dan moet je met onhandelbaar grote volumes werken.

Bij mijn kostenschatting van een paar tientjes ga ik er wel van uit dat je de benodigde lab-apparatuur wel hebt (glaswerk, afzuiging, filtreerinstallatie). Als je dat ook nog moet aan (laten) schaffen of moet huren, dan wordt het wel een heel ander verhaal. Alleen de chemicalien lukt dus wel voor een paar tientjes.

Berichten: 40

Re: gouden ketting

Hartstikke bedankt,

Nou is mijn vraag aan woelen,

Ik ben een pas begonnen goud inkoper,

Ik ben dus pas begonnen,ik heb nu op dit moment geen 100 gram meer,

alles is aan prakkenedelmetaal.nl verkocht, ik krijg nog een telefoon,op hoeveel ze hem getaxeerd hebben en of ik er mee akkoord ga,

maar dat is mijn vraag niet,

Heb jij een lab,weet jij hier alles over?

dan wil ik je graag een voorstel doen,

Als jij voor mij wil werken? kunnen we contact houden, en kan ik je steeds goud brengen,die jij moet scheiden, Van het uiteindelijke winst,

dus 14 karaat waarvan 58,5puur= 21,5euro per gram =1257,75

als ik het zo zou weg brengen, 14 karaat 11,55 keer 100=1155

102,75 winst per 100 gram 14 karaat, nou zoveel is het natuurlijk ook weer niet,

u mag 60 euro,plus het zilver of ander edelmetaal,plus aftrek gemaakte kosten voor de benodigheden/spullen, Als ik maar puur goud krijg gesmolten plus 58,5 gram's puur! als het minder is gaat het van jou loon af :)

maar dat is dus mijn bedoeling, ik heb puur goud nodig 99,99%

24 karaats, lijkt je dit voorstel wat,dan kan ik wellicht in de toekomst met killo's aankomen, bij 8 karaat zit er een grotere winst marge,waar jij weer meer van profiteerd!

ik ben serieus,en als u ook serieus zaken wilt doen,zou ik dat graag willen horen,

ik ben van plan deze komende maand in te schrijven bij kvk,etc.

dus legaal!!!

Nog een vraagje aan iedereen,

ik heb vandaag 13 gram aan goud binnen gekregen,moet ik nog controleren op echtheid, ik ken een heleboel methode's Alleen ik heb ze niet ter beschikking,

dus vraag ik naar de bekende weg, Kan een gouden sieraad aangetrokken worden door een magneet? wat ze heelgoed doen!

omdat er meschien andere legeringen in kunnen zitten die wel m zijn?

Alvast bedankt,

Y

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: gouden ketting

Lijkt me niet iets om via een openbaar internetforum over te communiceren...

Ik twijfel over de bedoelingen hier.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: gouden ketting

voor het toetsen van goud zoals dat heet kunt je toetswaterkistjes met een toetssteen kopen. deze zijn er ook voor zilver. meer info? dan moet je me maar ff contacten.

ga nou niet zelf zitten knutselen met zuren en extraheren want als je wil weten hoe het werkt kun je ook de firma Drijfhout in Amsterdam bellen of mailen, zij zijn al jaren het inlever- en verwerkingspunt van oude metalen (edel en onedel) voor juweliers/goudsmid en de chemische industrie.

wel leuk om te weten:

koningswater zou alle metalen, ook edel, oplossen....

zilver heeft een hele mooie eigenschap en dat is de verbinding met chloor, waar door er een beschermend laagje op komt en er dus geen corrosie plaats vind.

de goud/edelsmid gebruikt Vitriool of ter vervanging Vitrex, ik noemde het altijd verdund accuzuur.... het wordt gebruikt om na het solderen de oxidatie er af te koken, dit gebeurd bij een temperatuur van 65 graden. komt het op je kleding dan zie je niets... komt je kleding uit de wasmachine dan zitten er allemaal gaten in...

groet,

Berichten: 3.145

Re: gouden ketting

Ik zal duidelijk zijn, ik heb geen commercieel lab en ben ook niet van plan om dergelijke purificaties te doen voor geld. Ik heb een prima inkomen met mijn werk in de ICT en voor mij is chemie een hobby waarin ik op kleine schaal experimenteer en zeker niet met kilo's in de weer ben om er geld mee te verdienen. Het gaat mij om de wetenschappelijke interesse, vandaar mijn hobbychemie.

Wat betreft dat aangetrokken worden door een magneet van gouden sierraden, ik vind het dubieus. De metalen, waarmee goud wordt gelegeerd zijn bij mijn weten niet magnetisch (zilver, koper, soms ook palladium). Nikkel, cobalt en ijzer zijn magnetisch en het zou kunnen dat de sierraden niet massief goud zijn, maar een laagje goud op bijv. een nikkelen ondergrond.

Sla eens een stukje plat met een moker op een ijzeren ondergrond. Dan komt er wel wat vrij van het binnenste materiaal en dan zie je het wel.

Reageer