[scheikunde] Verschil veiligheid in verschillende laboratoria

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Verschil veiligheid in verschillende laboratoria

Hallo heren en dames,

Ik Ramon en nogal nieuw hier. Ik ben bezig met een opdracht, en heb dit forum eigenlijk zo gevonden. Tja, en ik maak deze topic omdat ik niets kan vinden over het betreffende onderwerp.

Het doel is dat ik voor dinsdag, samen met 3 andere mensen een weektaak voor de tutor les moet maken. Het gaat om de verschillen en overeenkomsten in de veiligheid tussen chemische, biochemische en en medische laboratoria. De overeenkomsten... dat zijn er veel, en veel overlappen elkaar ook. De verschillen van de chemische en medische laboratoria hebben we al, maar dat van de biochemische lab moeten we nog maken. Probleem is dat ik alleen niet kan vinden welke veiligheidsmaatregelen er vrijwel exclusief voor het biochemiche lab worden gebruikt.

Dus... zou iemand me hiermee kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Verschil veiligheid in verschillende laboratoria

HET grote verschil is natuurlijk het materiaal waarmee je werkt. En daarmee hangt samen hoe je ermee om moet gaan.

Bijvoorbeeld... zou je zonder al teveel problemen een flesje water, vervuild met een paar procent ethanol, door de gootsteen kunnen spoelen?

En overeenkomstig... zou je dat ook doen als er geen ethanol inzit maar levende cellen (bijvoorbeeld, E. coli waar je het DNA van hebt veranderd)?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Verschil veiligheid in verschillende laboratoria

De reactie was een beetje te laat ('k was al weg van huis), maar het blijkt dus dat er niet zoveel verschillen zijn qua veiligheid, behalve dan dat je wat hygiënischer moet werken in biochemisch en medisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Verschil veiligheid in verschillende laboratoria

Ik vind dat niet volledig, tenzij je alles waarbij je met levend materiaal werkt onder het kopje 'hygienisch' schuift...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer