[scheikunde] Onderwerp mini-les

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 35

[scheikunde] Onderwerp mini-les

Goedendag iedereen,

ik moet voor een educatiecursus op de uni een mini-les zelf voorbereiden, je moet een chemisch onderwerp kiezen wat ongeveer het niveau is wat eerstejaars chemicistudenten aankunnen. Ik kom echt helemaal nergens qua ideeën,. Kent iemand hier toevallig interessante chemische of fysisch chemische verschijnselen waar je een praatje van 15 min over kan houden?

Dank u wel,

Jorick Bruins
Si non è vero è bien trovato

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Onderwerp mini-les

Een leuk en snel lesje is bijv. de retentietijden van n-alkanen op de GLC.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: [scheikunde] Onderwerp mini-les

goededag,

bedankt voor je reactie. Maar ik ben nog niet erg gecharmeerd van het idee, mede omdat je toch door visuele effecten (dus een proefje of andere ongein) je concept moet onderbouwen. Verder is het vrij simpel, grotere alkanen blijven langer hangen omdat ze zwaarder zijn.

Misschien andere suggesties?

Dank,

Jorick
Si non è vero è bien trovato

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: [scheikunde] Onderwerp mini-les

sluit deze maar. Ik open een nieuwe post met directe vragen.

Jorick
Si non è vero è bien trovato

Berichten: 133

Re: [scheikunde] Onderwerp mini-les

Voor mijn opleiding heb ik ook een mini les moet geven aan een stel psychologie studenten...

Hiervoor heb ik samen met 4 andere chemie studenten gekozen om samen een reeksje op te stellen, hierbij hebben we gekozen voor onderwerpen die te maken hebben met de algemene chemie.

Zelf heb een lesje gegeven over het periodiek systeem waarbij ik de gehele geschiedenis doornam en uitlegde wat je allemaal in het systeem kan vinden.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Onderwerp mini-les

grotere alkanen blijven langer hangen omdat ze zwaarder zijn.
Isomeren denken?? daar anders over. Lineair verband enz Isomeren identificatie uit PE enz.

Enfin 15 min is maar kort.

Bedacht nog: Glas laten smelten mbv electriciteit bij verhitting.

Gifstoffen (in planten) met DLG en enzymen uit vliegekoppen.

De werking van lichtstaven.

Vingerafdruk maken met sec.lijm verdamping.

Colloïde goudoplossing maken met HV-trafo.

Werking van superabsorbers in oa luiers ed.

Zal er nog eens wat gedachten aan besteden en proberen mijn Uni-tijd voor de geest te krijgen.

succes.
LiA

Reageer