chocolade

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

chocolade

hoi iedereen,

ik en een vriendin van mij willen voor ons profielwerkstuk chocolade uit elkaar gaan halen.. we willen de 'vrolijk makende stoffen' van de chocolade scheiden en de hoeveelheid meten. De stoffen zijn theobromine, cafeïne en tryptofaan volgens wikipedia dan... :)

Zouden jullie ons een tip kunnen geven, want we zouden echt niet weten hoe we hieraan moeten beginnen. We zitten nog op de middelbare school en moeten achterhalen van onze docent, hoe het te doen en wat de middelen zijn. Dan kunnen we pas kijken of we het proefje uit kunnen voeren. Anders moeten wij alsnog een andere proef gaan bedenken met chocolade.

Alvast bedankt,

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: chocolade

Als je de stoffen wilt kunnen bepalen, moet je ze eerst eruit zien te halen zodat je geen last hebt van alle andere stoffen.

Heb je de structuur van de stoffen die je noemt al opgezocht?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: chocolade

hoi,

ja die hebben we opgezocht, maar daar loopt het dus al vast, jammer genoeg. we weten niet wat we ermee aanmoeten. nog niet genoeg kennis denk ik..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: chocolade

Weet je ook al wat er voor de rest in chocolade zit? Wat vormt het grootste gedeelte?

Berichten: 133

Re: chocolade

Het is handig om een stappenplan cq werkplan op te stellen voordat je begint te zoeken naar antwoorden,

denk hierbij aan:

wat wil ik weten,

op welke manier ga ik het antwoord verkrijgen

tot hoever ga ik het onderzoek uitvoeren (randvoorwaarden)

Berichten: 306

Re: chocolade

Hoi,

Om theobromine, cafeine en tryptofaan te analyseren in chocolade, moet je het volgende doen:

1. Chocolade "au-bain-marie" verwarmen zodat de chocolade vloeibaar wordt en de stoffen niet afbreken door een te hoge temperatuur, dit doe je door de chocalde in een bekerglas te doen en dit bekerglas vervolgens zetten in een pan met kokend water net zolang totdat de chocola is gesmolten.

2. De gesmolten chocola doe je in een scheitrechter met warm water en hieraan voeg je hexaan toe. Door te schudden gaan o.a de theobromine, cafeine en tryptofaan over in de hexaanfase (bovenste laag, want water is zwaarder!)

3. De hexaanfase scheid je vervolgens van de waterfase en deze kun je dan bepalen met HPLC m.b.v. een gradient:

analytische kolom = C18

mobiele fase A = 10 mM fosfaat in water

mobiele fase B = 60% methanol in water

gradientprogram = 0 - 40% B in 20 minuten

vloeistofsnelheid = 1,0 ml/min

detectiemethode = UV-VIS bij 254 nm

De pieken zouden dan in deze volgorde van de kolom af moeten komen:

1. tryptofaan

2. theobromine

3. cafeine

Groetjes en veel succes

Alex

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: chocolade

Ajonker, je geeft nu wel een heel protocol weg... daar leert de vraagsteller niet zoveel van.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 25

Re: chocolade

@ ajonker: [-X Opgelet bij het smelten au bain marie, wanneer je de chocolade in kokend water zet zal deze verbranden en gaan schiften, Au bain marie moet je er op letten dat de pot waarin je chocolade zit niet in contact komt met het water en deze onder invloed van stoom laten smelten. wanneer je in een labo omgeving werkt kun je eventueel de chocolade in een warmkast zetten die ingesteld is op 40 à 45°C. Dit best de nacht ervoor want het duurt wel een tijdje. In de microgolfoven kan je deze ook laten smelten maar max op een vermogen van Afbeelding 350W Au bain marie moet je er op letten dat de pot waarin je chocolade zit niet in contact komt met het water.

Eventueel zou ik ook voorstellen om in plaats van chocolade, de cacaoboon te analyseren. Hiervoor zullen wel andere methodes dan hierboven beschreven, moeten gezocht worden. Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: chocolade

de kom chocolade zetten in een waterbad van 60-65 graden (kom mag het water in) werkt prima.

alleen zorgen dat er geen water bij de chocolade komt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer