[scheikunde] standaardisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 63

[scheikunde] standaardisatie

hallo,

kan iemand me uitleggen wat er bedoeld wordt met de standaardisatie van bijv. kaliumpermanganaat?

bvd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] standaardisatie

Kun je zelf eens aangeven wat er met die stof gebeurt? In welke context wordt dit gebruikt? Zouden er speciale eisen zijn?

Meestal wordt standaardisatie overigens niet gebruikt bij stoffen, maar bij procedures. Vertel eens meer!

Berichten: 63

Re: [scheikunde] standaardisatie

ik moet het ethanolpercentage bepalen uit een alcoholische drank dmv. titreren.

ik heb uitgezocht dat ik een overmaat kaliumpermanganaat (in zuur milieu) moet titreren en dit dan moet terugtitreren met ijzer(||)sulfaat.

ik heb in een boek op school gelezen dat je bij een ethanolgehaltebepaling de kaliumpermanganaat moet standaardiseren...maar ik kan nergens vinden wat hier nu eigenlijk mee bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] standaardisatie

Als je titreert moet je nauwkeurig werken, om te kunnen uitrekenen hoeveel A en B je hebt. Maar als je niet weet hoeveel A (kaliumpermanganaat) je in oplossing hebt...

Snap je waar ik heen wil?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 63

Re: [scheikunde] standaardisatie

dus dan moet ik de oplossing standaardiseren met een bekende hoeveelheid van bijv. oxaalzuur. en dan kan ik de hoeveelheid permanganaat uitrekenen.

ik denk dat ik het wel begrijp nu.

bedank!

Reageer