[scheikunde] IJken pH-meter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] IJken pH-meter

Ik zou graag willen weten waarom je een pH-meter met slechts 2 buffers (pH=4 en pH=7) hoeft te ijken?

Ik heb al overal gezocht, maar kan nergens vinden waarom dit zo is.

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] IJken pH-meter

Is dat zo? ;) Meestal gebruik je 3 buffers, pH 4, 7 en 10.

Hmmm... waarom zou dat bij jou niet nodig zijn...? ;)

Hint: voor welk experiment ga je hem gebruiken?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 133

Re: [scheikunde] IJken pH-meter

Ik weet dat het een gewoonte is om op hogescholen en middelbare scholen de pH meters te ijken met 2 oplossingen ipv 3 aangezien dat makkelijker en onnauwkeuriger is.

De reden van het ijken van apparatuur is om de simpele rede dat..... wat denk je zelf??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] IJken pH-meter

Het woord ijken brengt hier verwarring.

Een pH-meter wordt gejusteerd (gekalibreerd, als men dat wil) op twee buffers, meestal pH 7,00 voor de asymmetrie en een andere buffer (4,00 of 10,00, afhankelijk van de verwachte pH van je monsters) voor de helling.

Dit gaat niet met drie buffers, want dan zou je voor de derde de helling mogelijk weer moeten wijzigen, die je net goed hebt ingesteld !

De derde buffer, die met zijn pH eigenlijk tussen de twee in moet liggen, wordt gebruikt als onafhankelijke controle van de juistheid van de justering.

Bron: NEN-ISO 10523. Water - Bepaling van de pH.

Edit:

Wientje: je gebruikt maar twee buffers omdat je maar twee dingen moet "ijken" op je meter: het aftelpunt (nulpunt, meestal pH 7) en de helling (zeg maar richtingscoëfficënt) met behulp van de tweede buffer.

Berichten: 252

Re: [scheikunde] IJken pH-meter

Justeren, het juiste woord voor wat vaak ijken of kalibreren genoemd wordt, van een pH meter doe je met 2 bufferoplossingen. Liefst van pH 4 en 7. Een pH elektrode is per definitie lineair (behalve in uitersten, extreem zuur en extreem basisch). Een lineaire functie wordt volledig beschreven door 2 punten. Als je en derde punt hebt (3de buffer bvb) dat niet op de lijn van de eerste 2 ligt heb je wellicht een kalibratiefout gemaakt. Hiervoor zijn een aantal verschillende oorzaken mogelijk. De belangrijkste zijn temperatuur en diafragmapotentialen.

Mijn advies. Justeer met buffer 4 en 7 en controleer met een derde buffer.

Ik kom hier graag later meer uitgebreid op terug. (moet nu aan 't werk) ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] IJken pH-meter

Of we gaan hier verder: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=3773

Want daar heb je het al een keer uitgebreid opgeschreven, DeeVee :D
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 252

Re: [scheikunde] IJken pH-meter

Bedankt Raspoetin!

Ik wist dat ik het ooit al eens had uitgelegd maar kon de link zo gauw niet meer vinden (was nogal gehaast). :D

Reageer