[scheikunde] terugtitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 63

[scheikunde] terugtitratie

hallo,

ik heb een redox titratie gedaan van permanganaat met ethanol

dit is de reactie :

5C2H5OH 2MnO4- 6H3O+ ----> 5CH3CHO + 2 Mn2+ + 8 H2O

nu moet ik terugtitreren met ijzer(2)sulfaat.

nu is mijn vraag: hoe moet ik dan de reactievergelijking voor de terugtitratie maken? want ik weet niet precies welke stof er onstaat na de reactie met permanganaat en ethanol.

bvd.

Berichten: 133

Re: [scheikunde] terugtitratie

welk ion aan de rechter kant van je pijl zal reageren??

welk deel van ijzer(II)sulfaat zal reageren met deze ion??

je hebt:

CH3CHO

Mn2+

H2O

Fe2+

SO42-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] terugtitratie

Ik zie aan de rechterkant maar één ion. Maar dat ion reageert niet verder bij de terugtitratie...

Allereerst klopt de reactievergelijking niet. Links zijn er 19 O's, rechts maar 13. Ook het aantal H's klopt niet links en rechts.

Verder, snappie, wat is dit voor reactie?

Heb je de ethanol echt getitreerd met permanganaat of heb je er een overmaat permanganaat bij gedaan?

In het eerste geval zie ik niet in waarom je een terugtitratie moet uitvoeren...

Berichten: 63

Re: [scheikunde] terugtitratie

ja ik heb idd een overmaat kaliumpermanganaat toegevoegd. en moet dan terugtitreren met ijzer(2)sulfaat...

Berichten: 133

Re: [scheikunde] terugtitratie

Ik heb even naar de reactievergelijking gekeken ennaar mijn weten moet de lading van de oplossing links en rechts van de pijl gelijk zijn...

Als je een overmaat Kaliumpermanganaat dan wordt deze terug getitreerd (sorry heb ff niet goed gelezen). dan is de reactie die vervolgens plaatsvindt gemakkelijker te verklaren.

btw:

C2H5OH + MnO4- + 6 H+ -> C2H4 + 4 H2O + Mn2+

Reageer