Springen naar inhoud

Bepaling DNA concentratie

• Log in om te kunnen reageren

Basg

Basg

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2009 - 20:33

Ok ik heb het volgende probleem. We moesten bij ons op school een plasmide isoleren en vervolgens kijken of het zuiver was en daarna met de absorptie bij 260nm kijken hoeveel DNA er in de oplossing zat.

In de practicumhandleiding stond dat de A260:280 van DNA rond de 1.8 lag en de A260:A280 van RNA rond de 2.0. Voor mijn A260 kreeg ik 1.245 en met mijn A280 kreeg ik 0.618. De A260:A280 komt hiermee op 2.01.
Bij het elektroforeseren heb ik gezien dat er inderdaad een aanzienlijke hoeveelheid RNA in de oplossing zit, maar dat er zeker ook nog DNA inzit. En niet alleen maar zuiver RNA zoals deze uitkomsten lijken te zeggen.

Misschien dat het ermee te maken heeft dat we plastic cuvetten hebben gebruikt in plaats van de UV cuvetten die de practicum handleiding aanraden ( de practicumassistenten verteldden ons dat plastic cuvetten ook voldoende waren).

Mijn uiteindelijke vraag:
Is het mogelijk om in deze situatie nog een zinnige uitspraak te doen over de DNA concentratie of kan dat niet zo makkelijk hier?

Alvast bedankt voor de hulp
~wanhopige eerstejaars~

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2009 - 07:52

je hebt 2 analyses uitgevoerd waarbij het antwoord RNA is en RNA en beetje DNA is.

Hieruit kan je een conclusie trekken dat de RNA niet zuiver is, voor de rest zou ik zeggen van doe het nog eens het gehele practicum en ga na hoe betrouwbaar je analyses zijn. Op een hogeschool/universiteit is het gebruikelijk om een analyses in duplo uit tevoeren. tijdens de stage doe ik het zelfs 5 of 6 keer de analyse.

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures