Bepaling van het salicylzuur in pijnstillers.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Bepaling van het salicylzuur in pijnstillers.

Heey mensen,

Ik had even een vraag.

Ik moet voor mijn praktijkopdracht helemaal zelf gaan uitvogelen hoe ik het salicylzuur moet bepalen in pijnstillers. Spectrofotometrisch.

Ik moet 3 verschillende pijnstillers gebruiken ik zat zelf zowiezo al te denken aan aspirine.

Kan iemand mij op weg helpen het probleem zit hem namelijk alleen al in het oplossen van de aspirine. Hoe moet ik dit doen? en een aspirine bevat acetylsalicylzuur hoe kan ik hier salicylzuur van krijgen?

Bvd DnQ!

Berichten: 133

Re: Bepaling van het salicylzuur in pijnstillers.

Zoals jij de opdracht formuleert is het de bedoeling om de concentratie salicylzuur in pijnstillers te bepalen. Dit houdt in dat je een synthese niet hoeft terug te draaien maar alleen hoeft te weten hoeveel % van je pijnstiller salicylzuur heeft.

(als het niet waar is wat ik zeg moet je het even zeggen

analyse technieken kunnen zijn:

HPLC

NMR

IR

Berichten: 281

Re: Bepaling van het salicylzuur in pijnstillers.

Salicylzuur lost goed op in methanol of ethanol. Voor methanol is dit vooral mooi wanneer je de HPLC gaat gebruiken, bij deze bepaling is een methanol/water eluens gewenst namelijk.

Berichten: 243

Re: Bepaling van het salicylzuur in pijnstillers.

Je kan het eventueel ook titreren, zo heb ik dat volgens mij nog wel eens gedaan op school :lol: (tevens ook ibuprofen, door een overmaat zuur toe te voegen en dan terug te titreren)

Fotometrisch zal je denk ik het salicylzuur moeten laten complexeren met een andere stof, maar dit weet ik niet zeker.

Reageer