Springen naar inhoud

[scheikunde] Fe2O3 naar Fe2

• Log in om te kunnen reageren

LjE

LjE

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2009 - 08:58

Heey,

ik ben bezig met een project over het terugwinnen van ijzer(Fe2) uit roest (Fe2O3).
Maar ik kom er niet uit hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Daarom zou ik willen vragen of iemand tips voor mij heeft, zodat ik eindelijk verder kan (Eeen algehele uitwerking mag ook :P , maar ik wil het liefst eerst eens zelf proberen aan de hand van tips )

alvast bedankt

LjE

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2009 - 09:19

wat dacht je van in een zure omgeving electrolyse uitvoeren.

Manieren om roest weg te krijgen is door een zuur te laten inwerken op de roeste n door electrolyse krijg je je vaste ijzer weer terug.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2009 - 09:23

Het omzetten van Fe2O3 in ijzer gaat op dezelfde wijze als de omzetting van ijzererts tot ijzer in grote metallurgische bedrijven. De belangrijkste stoffen daarbij zijn koolstof als cokes, CO en CO2. In Nederland gebeurt dat bij Corus in IJmuiden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2009 - 17:46

(...) ijzer(Fe2) (...)

Ijzer wordt niet voorgesteld als Fe2, maar heeft symbool Fe. Meer niet ;)

Fleppie_CF

Fleppie_CF

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2009 - 08:19

ik heb nog ff op het forum gekeken en merk dat roest op te lossen is.
naar mijn ideeen en verwachting is dit op kleine schaal het gemakkelijkste en eenvoudigste en leukst om te doen.

http://www.chemiefor...showtopic=10051

mspieksma

mspieksma

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2009 - 10:59

De aardkorst bestaat voor 5% uit ijzer, maar dan alleen als Fe2O3. Het eerste ijzer werd 1500 v.Chr. in laagovens bereid. De temperatuur van de oven was lager dan de smelttemperatuur van ijzer (1538 C) zodat het ijzer moeilijk te scheiden was van de resten van het erts. Bij hoogovens is de temperatuur natuurlijk wel hoger. Je hebt alleen in het practicumlokaal geen oven staan met zulke hoge temperaturen! Met enig geluk heb je een oven die tot 1000 C gaat. Wellicht kun je proberen het ijzer uit ijzer(II)oxide te halen door, zoals in de Oudheid, deze roest te mengen met houtskool en flink te verhitten.

Op Wikipedia kan je trouwens veel vinden over ijzer, roest en staal.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2009 - 11:13

Bij koperoxide kan je door het te verhitten en waterstof erlangs te geleiden in water en koper veranderen, zou dit ook met ijzeroxide kunnen?

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2009 - 19:41

Ja dat kan, als de temperatuur hoog genoeg is voor de reaktie. Maar bij ijzer heb je zo grote kans op de vorming van pyrofoor ijzer. Het fijn verdeelde ijzer, na de reductie met waterstof, gaat dan spontaan, onder warmte ontwikkeling weer reageren met de zuurstof uit de lucht. en dan wordt er weer oxyde gevormd. Fijn verdeeld ijzer is nu eenmaal heel reaktief. Bij koper heb je dat probleem niet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures